Dirigentendag in Roosendaal

9 oktober 2013

Op zaterdag 5 oktober organiseerde de diocesane afdeling van de Nederlandse Sint Gregoriusvereniging in samenwerking met de medewerker voor kerkmuziek van het bisdom van Breda, Jan Schuurmans, de jaarlijkse dirigenten- en organistendag. De dag vond plaats in de H. Moeder Godskerk te Roosendaal. Jan Schuurmans begeleidde de dag samen met Frans Bullens, kerkmusicus in Dongen.

“We stonden vooral stil bij de praktijk van het dirigeren,” vertelt Jan Schuurmans. “Hoe bouw je een koorepetitie op? Hoe bereid je een repetitie voor? Dit soort vragen kwam aan de orde? We hebben geoefend aan de hand van het repertoire van de Advent. Dat beginnen koren nu in te oefenen. Zo leerden dirigenten aan de hand van Psalm 72 te dirigeren als er geen maataanduiding aangegeven is.”

In het laatste uur van de ochtend en in de middag vonden voor de dirigenten en de organisten afzonderlijke werkwinkels plaats. Jan Schuurmans stond stil bij de manier waarop je met een koor een koorwerk instudeert. Zo ging hij in op de gebaren van een dirigent. Frans Bullens verzorgde een workshop rond de begeleiding van koorwerken en de interpretatie van orgelliteratuur. Tevens leerde hij de deelnemers lastige partituren te vereenvoudigen.

Zie de website van de koorkring van Zeeuws-Vlaanderen voor een verslag van Marina Stockman uit Hulst. Zij spreekt over een inspirerende en leerzame dag waaraan ongeveer 25 enthousiaste dirigenten en organisten deelnamen: www.koorkringzeeuws-vlaanderen.eu