Duurzaamheid centraal in Roosendaal

16 mei 2007

Maandag 21 mei 2007 vindt in het gebouw van het dekenaat het Markiezaat, Rector Hellemonsstraat 1 te Roosendaal, de dekenale bijeenkomst ter voorbereiding op de Zondag voor Diaconie plaats. De avond begint om 19.30 u. Deze is bestemd voor pastorale beroepskrachten, leden van de Caritasbesturen en parochiële werkgroepen Diaconie. De avond staat in het teken van de duurzame economie, het thema van de Zondag voor Diaconie op 3 juni 2007. U kunt zich opgeven via het formulier op de website van het bisdom.

Mondiale voetafdruk
Kees van Tilburg van de Werkgroep Diaconie van de parochies Bavel, Ulvenhout, Galder en Strijbeek bezocht deze avond in het dekenaat de Baronie op 9 mei. “Grandioos”, zegt hij, wanneer hij gevraagd wordt naar een karakterisering van deze avond. Myriam de Jong-Smits en Henk Kampert van de Pastorale Dienstverlening presenteerden het Ideeënboek Duurzaam Hoezo. Door dit boek maken de deelnemers onder andere kennis met de mondiale voetafdruk. Via deze methode kunnen mensen uitrekenen hoeveel ruimte ze door hun levenswijze gebruiken. “Het blijkt dat als we op de huidige wijze doorleven, we twee wereldbollen nodig hebben,” zegt van Tilburg. “Je beseft dat het anders moet. We verbruiken teveel energie en grondstoffen. We zijn zeker van plan op de zondag voor diaconie in onze parochie stil te staan bij deze mondiale voetafdruk. Daarnaast willen we ook in het najaar aandacht aan deze problematiek besteden al weten we nog niet hoe.”