Een nieuwe generatie die zich bindt aan de Kerk: interview met priesterstudent Michael Magielse

13 juni 2013

Michael Magielse is vierdejaars priesterstudent aan de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk. In aanloop naar de pastorale stage in de 5e studiejaar verhuist hij naar het Antoniushuis voor Bredase priesterstudenten. Dit betekent ook dat hij zijn werk in de landelijke en regionale journalistiek beëindigt.

In een gesprek met oud NOS-collega Jurgen van den Berg, praat Michael in het radio 1-programma Lunch (NCRV) over zijn roeping tot het priesterschap en wat het afscheid van 18 jaar werken in de journalistiek betekent.

De Kerk is een andere wereld dan de journalistiek, geeft hij aan, met een andere dynamiek. Hij ziet in zijn omgeving een nieuwe generatie mensen die zich aan de Kerk willen binden. Jonge gezinnen, studenten en anderen. Mensen zijn bezig met spiritualiteit en er zijn mensen die dat ook zoeken in vaste waarden als het christelijk geloof, vertelt hij.

Bovendonk is een deeltijd opleiding voor mannen die werken. Michael startte in 2009 met de opleiding en combineerde deze laatste vier jaar werk en studie. Elke twee weken volgde hij een weekend intensief college. De stage duurt twee jaar. In die tijd is de priesterstudent drie dagen per week actief in een parochie. De overige dagen staan in het teken van studie.

De uitzending terugluisteren kan via internet (van 15.15 tot 25.50)

(Bron: www.bovendonkopleidingen.nl)