Een tussenstop in Fulda (dag 1 bisdombedevaart)

19 oktober 2014

De eucharistieviering bij het graf van de heilige Bonifatius in Fulda vormde het onbetwiste hoogtepunt van de eerste dag van de diocesane bedevaart naar Polen.

Het was een dag die voor sommige pelgrims vroeg begon. Zo stond de familie van de Manacker uit Hulst al om kwart over vier in de ochtend op. “De bus stond al om vijf uur in Terneuzen,” vertellen ze. Voor zo’n reis heb je dit wel over.” Zij ontmoetten de andere pelgrims in het mooie Duitse stadje Wetzlar. Daar kreeg iedereen de gelegenheid een lunch te genieten en te wandelen langs de pittoreske straatjes met de vele vakwerkhuizen. Het weer was prachtig. Een aantal pelgrims bezocht de dom van de plaats die al vierhonderd jaar door lutheranen en katholieken gezamenlijk gebruikt wordt.

Na deze tussenstop trok de karavaan van zeven bussen naar Fulda, waar bisschop Liesen de hoofdcelebrant was tijdens eucharistie boven het graf van de heilige Bonifatius. Bonifatius geldt als apostel van de Friezen en apostel der Duitsers. Zijn graf neemt dan ook een belangrijke plaats in binnen de Katholieke Kerk in Duitsland.

Mgr. Liesen wees erop dat Bonifatius betekent: Hij die goed doet. Bonifatius heeft zich laten raken door Jezus Christus. Wij treden in de voetsporen van hen die door Christus geraakt zijn. Wij staan in een lange traditie van geloof en op de schouders van hen die ons in geloof zijn voorgegaan. De bisschop riep de bedevaartgangers op hun hart te openen voor Christus. Daaruit volgt ook aandacht hebben voor elkaar.Tijdens een pelgrimstocht uit zich dit bijvoorbeeld in kleine dingen, zoals oog hebben voor medepelgrims, een rolletje pepermunt delen met een ander, iets oprapen dat een ander heeft laten vallen en een vriendelijk woord voor een ander mens.

Na deze mooie viering, muzikaal verzorgd door het projectkoor onder leiding van Jan Schuurmans, reisden de bussen door naar de overnachtingsadressen in Friedrichroda waar een goed diner de pelgrims wachtte.
“Het was een lange en leerzame dag,” vond Marleen Stallaert uit Kloosterzande. “Als alle dagen zo zijn, komt het helemaal goed.”

(Foto: R. Mangold)