Eenjarige cursus hedendaagse Kerk en hedendaags geloof

3 oktober 2007

In 2007 werd een start gemaakt met de nieuwe opzet van het vormingsprogramma van het bisdom Breda. Het programma bestaat uit een samenhangend pakket van modules, die los van elkaar kunnen worden gevolgd. Nadat al enkele modules afzonderlijk in parochies zijn aangeboden, start nu de eerste volledige leergang van vier modules in het dekenaat Het Markiezaat.

Volledig traject
De vier modules, die samen al met al een jaar in beslag nemen, vormen een algemene oriëntatie op wat het betekent om vrijwilliger te zijn in de Kerk en verdiepen verschillende onderwerpen, zoals catechese, liturgie en diaconie. “We noemen dat het geloof delen, het geloof vieren en ‘de kerk te buiten’,” aldus Kerssies.

Succesvol model
“Het programma is gemodelleerd naar het succesvolle model dat het bisdom Rotterdam gebruikt,” vertelt hij. “De cursus is bestemd voor mensen die al vrijwilliger zijn, of die het willen worden. De cursus reikt basiskennis en vaardigheden aan om als vrijwilliger mede de geloofsgemeenschap te dragen.”

Cursus dekenaat Het Markiezaat
De cursus in dekenaat Het Markiezaat start op 8 november 2007 in het dekenaal centrum aan de Rector Hellemonsstraat 1 te Roosendaal. Er zijn nog enkele plekken beschikbaar.
De bijeenkomsten vinden ’s avonds plaats. De cursus staat onder leiding van Twan van den Bos, medewerker van de Pastorale Dienstverlening van het bisdom. In het programma zijn eveneens enkele gastlessen voorzien. De kosten voor de cursus zijn 120 euro p.p. Deze kunnen, in overleg, gedeclareerd worden bij de eigen parochie.

Meer informatie
Voor meer informatie over het vormingsaanbod van het bisdom en aanvragen voor één of meer modules in de regio kunt u contact opnemen met Ab Kerssies. T 076 5223444 of E akerssies@bisdombreda.nl.