Eerste jongerenbijeenkomst in aanloop naar de Wereldjongerendagen 2013

20 oktober 2012

Op zondag 14 oktober vond in de Michaëlkerk te Breda de aftrap plaats van het WJD-promotietraject in het bisdom van Breda. Zo’n veertien jongeren waren aanwezig om de eerste informatie over de Wereldjongerendagen (WJD) te horen.

De bijeenkomst startte met een eucharistieviering met bisschop Liesen. Na de viering kwamen de jongeren met de bisschop samen in de gemeenschapsruimte bij de kerk, waar een presentatie op hen stond te wachten. Jasper Zandvliet had een presentatie voorbereid en bracht deze met veel enthousiasme aan de jongeren. Hij komt uit het bisdom Rotterdam en is verantwoordelijk voor de PR in het kernteam van de reis ‘Binding’.

De reis ‘Binding’ wordt georganiseerd door de bisdommen Breda en Rotterdam. Er wordt een programma voorbereid door een kernteam. Vanuit het bisdom van Breda zijn twee personen afgevaardigd in dit team, te weten Nancy van der Zande (projectmedewerker jongeren) en Jochem van Velthoven (financiën). In de reis zijn een bezoek aan Suriname en de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro inbegrepen.

Jasper vertelde over het programma en schuwde de hoge prijs voor de reis niet: “Je krijgt twee landen voor de prijs van één!” Nadat hij de jongeren geënthousiasmeerd had, en de presentatie afgerond was, gaf hij nog een aantal tips om sponsoracties op te zetten. Zo noemde hij bijvoorbeeld het maken van Moederdagontbijtjes, en het houden van een loterij door de deelnemers van Rotterdam en Breda samen. Ideeën waar de Bredase jongeren wel open voor stonden.

De bijeenkomst werd afgesloten met een gezellige maaltijd.

Deze week zijn de WJD-informatiefolders naar de jongeren verstuurd. Ook de parochies hebben inmiddels posters en folders ontvangen. Voor meer informatie: Nancy van der Zande, E nvdzande@bisdombreda.nl, of T 076 5223444

De volgende jongerenviering vindt plaats op zondag 18 november 2012, en staat in het teken van DiaconAction. De locatie is de Petrus & Pauluskerk (Graaf Hendrik III plein te Breda). Celebrant is vicaris Wiel Wiertz.

Armbandjes met de url van het reisblog dat bij zal worden gehouden: http://binding.waarbenjij.nu