Eerste pastoraal assistenten ontvangen hun certificaat

3 december 2018

Op maandag 26 november ontvingen de eerste afgestudeerden van de diocesane opleiding voor pastoraal assistenten hun certificaat. Het ging om Jeanette Jongenelen-De Kort uit Roosendaal en Frans van den Bosch uit Oudenbosch. Zij ontvingen hun certificaat uit handen van Ben Hartmann, secretaris-generaal van het bisdom en directeur van het Sint Franciscuscentrum.

De opleiding tot pastoraal assistent duurt drie jaar. De eerste twee jaar volgen de deelnemers de algemene geloofscursus met zes modulen. Daarna kan de opleiding worden afgesloten met een derde jaar. In dat jaar worden de cursisten opgeleid tot pastoraal assistent.

“Pastoraal assistenten zijn gekwalificeerde vrijwilligers,” vertelt coördinator Nicole Weinberg op de website van het Sint Franciscuscentrum. Ze legt uit hoe je dit derde jaar kunt volgen op voordracht van de eigen parochie. Het derde jaar omvat zes modules, een bezinningsdag en een stage. Wanneer deelnemers aan de eisen voldaan hebben, bestaat de mogelijkheid om op voordracht van de eigen pastoor een zending van de bisschop te ontvangen.

Ben Hartmann en Nicole Weinberg kijken positief terug. Ze vertellen dat het Sint Franciscuscentrum volgend jaar kandidaten uit het Zeeuwse hoopt te mogen begroeten.