Emeriti bezoeken de verdwenen kathedraal van Cuypers

20 december 2018

Op vrijdag 21 december 2018 bezoekt een groep emeriti-priesters en gepensioneerde pastoraal werk(st)ers de tentoonstelling ‘De verdwenen kathedraal van Cuypers’ in het Stedelijk Museum van Breda. Veel oudere priesters bewaren nog levendige herinneringen aan de oude kathedraal van het Bisdom Breda die aan de Bredase Prinsenkade stond. De kathedraal was toegewijd aan de heilige Barbara en gold als de opvolger van de statie aan de Brugstraat.

De kathedraal gold als een jeugdwerk van de befaamde Roermondse architect Pierre Cuypers. Ze werd voltooid in 1869. In 1875 verhief de toenmalige bisschop van Breda, mgr. H. van Beek, het kerkgebouw tot kathedraal (daarvoor vervulde de H. Antoniuskerk deze functie, 1853-1875). Later kwamen allerlei gebreken aan het licht en in 1967 besloot het Bisdom Breda de kathedraal aan de eredienst te onttrekken. In 1968 verplaatste het bisdom de bisschopszetel naar de Michaelkerk in de Bredase wijk Brabantpark. Bisschop Muskens besloot op zijn beurt de kathedraal weer terug te brengen naar het hart van de stad. Op 1 januari 2001 kreeg de H. Antoniuskerk in de Bredase Sint Jansstraat zijn oude functie terug.

Veel objecten uit de oude kathedraal kwamen in het Bisschoppelijk Museum terecht. Momenteel bevindt zich deze collectie in het Stedelijk Museum van Breda. Tot 3 maart 2019 is een deel te zien in een kleine tentoonstelling. Hoogtepunten zijn de vergulde zilveren ciborie van de Utrechtse zilversmid Gerard Brom met voorstellingen van Jezus en de twaalf apostelen, een kostbare koormantel van zijde en goudlaken met borduurwerk van gouddraad van de Zusters van het Arme Kind Jezus. Clemens Merkelbach van Enkhuizen schonk een reeks schilderijen, tekeningen en schetsen van de H. Barbarakathedraal voor en tijdens de sloop. Bezoekers krijgen ook inzage in de persoonlijke plakboeken van kapelaan Pol Dogge die van 1959 tot 1968 het mannenkoor leidde.

De tentoonstelling heeft aandacht voor de symboliek van de voorwerpen, hun achtergrond en de verhalen.

• De tentoonstelling ‘De verdwenen kathedraal van Cuypers’ is tot 3 maart 2019 te zien in het Stedelijk Museum, Boschstraat 22 te Breda. Het museum is geopend van dinsdag tot en met zondag van 10.00 tot 17.00 uur. behalve op Eerste Kerstdag, Nieuwjaarsdag en Carnavalszondag. De toegangsprijs bedraagt € 12, voor jongeren van 13 tot en met 17 jaar € 6.

Afbeelding: detail van een musicerende engel, ca. 1883, olieverf op paneel, Atelier P.J.H. Cuypers. (Foto: Stedelijk Museum)