Encycliek paus Franciscus: ‘Lumen Fidei’ nu bij SRKK te bestellen

1 augustus 2013

Bij het Secretariaat van de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland kunt u een bestelling plaatsen voor de geautoriseerde vertaling van de jongste encycliek: ‘Lumen Fidei’. De intekenprijs bedraagt € 12,50, inclusief verzendkosten. Na de intekenperiode, die nog duurt tot en met 17 augustus, kost de uitgave 15 euro.

Op vrijdag 5 juli 2013 verscheen in Vaticaanstad de eerste encycliek van paus Franciscus. De aanzetten voor dit pauselijk schrijven over het geloof als goddelijke deugd, naar de beginwoorden ‘Lumen Fidei’ genoemd – licht van het geloof, zijn gegeven door paus Benedictus XVI en uitgewerkt en voltooid werd de encycliek door de huidige paus. Daarmee is de trilogie over de goddelijke deugden toch compleet: over de liefde (Deus Caritas Est 2005), over de hoop (Spe Salvi 2007) en nu dan over het geloof.

In het eerste hoofdstuk ligt de nadruk op de geloofsgeschiedenis in het Oude en Nieuwe Testament. De relatie tussen geloof en waarheid is het centrale thema van het hoofdstuk 2. Die relatie is wezenlijk, wil geloof niet blind zijn en in een illusie uitmonden en wil waarheid niet koud en onpersoonlijk worden. Het belang van de Kerk als de plaats waar het licht van het geloof wordt bewaard en door de tijd doorgegeven, is de focus van het derde hoofdstuk. In het vierde en laatste hoofdstuk wordt een verband gelegd tussen geloof en het algemeen goed en wordt beargumenteerd hoe het geloof de vrede, de verzoening en het respect voor Gods schepping bevordert.

Bestel via het SRKK.