Fotograaf Ramon Mangold wint Zilveren Camera

6 februari 2017

“Dit werk heeft zowel zijn plek binnen de Kerk als daarbuiten. Juist die wisselwerking is mooi.” Fotograaf Ramon Mangold werkt al tien jaar aan zijn project ‘Katholiek Brabant’. Op zaterdag 4 februari won hij een Zilveren Camera met een serie rond Mgr. De Korte als nieuwe bisschop van ’s-Hertogenbosch.

Voor de wedstrijd werden meer dan 10.000 foto’s ingestuurd. Er waren negen categorieën met telkens drie genomineerden. Ramon was tweemaal genomineerd in de categorie ‘personen in het nieuws’. De jury koos niet alleen zijn serie over Mgr. De Korte, maar ook een serie over de 6-jarige Tijn die nagels lakte voor het goede doel bij Serious Request. Ramon: “Twee nominaties is natuurlijk prachtig. Tijn kwam op mijn pad, omdat ik de hele week fotografeerde bij Serious Request. De Katholieke Kerk is al jarenlang mijn onderwerp. Het is extra mooi dat ik juist daarmee heb gewonnen. Want deze serie is echt mijn ding.”

Bijzonder: twee nominaties

Hoe bijzonder is het dat hij tweemaal was genomineerd? “De jury ziet alle foto’s anoniem,” vertelt Ramon. “Dus het betekent dat ze de beeldtaal waarderen en mijn manier van fotograferen. Wat die manier is? Ik ben niet op afstand en meer van het beleven. Laat het maar gebeuren. Het is al mooi zoals het is. Ga niet sturen, want dan kun je net zo goed alles ensceneren. Liturgie is liturgie. Dat is mooi van zichzelf.”

Wat heb je nodig om een goede fotograaf te zijn? Ramon: “Je moet een doel voor ogen hebben, weten wat je wil maken. Er zijn heel veel dingen die kunt leren, of die je kunt kopen, zoals een goede camera. Maar als je niet weet wat je wil vertellen, sta je daar met je spullen en ben je meer een toeschouwer dan een fotograaf.”

Het project ‘Katholiek Brabant’ werkt twee kanten uit, vertelt hij. “Omdat nieuws vaak negatief is, weten mensen vaak niet anders. Omdat ik katholiek ben, sta ik er als fotograaf positiever en opener in. Ik wil de Kerk graag positief in het nieuws brengen. Andersom geeft het fotograferen in parochies en bisdommen voor mijzelf ook een groei in mijn geloof. Ik zit niet elke week in dezelfde parochie en hoor soms in één weekend wel drie verschillende preken over dezelfde lezingen.”

De afgelopen tien jaar hebben hem verrijkt. “Die groei is inhoudelijk. En qua vorm weet ik steeds beter hoe die liturgie in elkaar zit. Ook het vertrouwen dat ik krijg is gegroeid. Ik had nooit die foto’s kunnen maken, als het bisdom niet de deur open had gedaan.”

Katholiek Brabant

Het project ‘Katholiek Brabant’ zal een afronding krijgen in een fotoboek. Ondertussen heeft Ramon zijn werkgebied vergroot. “Er gebeurt veel bijzonders in kerkelijk Nederland. Dus ik ga de uitdaging aan en fotografeer de komende tien jaar in heel Nederland: Limburg, Groningen, overal waar ik terecht kan.”

Ramon Mangold werkt onder meer voor BN/De Stem en doceert aan de School voor Fotografie. In het Bisdom Breda maakte Ramon foto’s bij de bedevaarten van het bisdom. Het bisdom maakt gebruik van zijn foto’s in het Bisdom Magazine. Ramon Mangold verzorgt binnenkort een bijeenkomst in de cursus diaconale journalistiek van het Sint Franciscuscentrum.

(Bron: Katholiekleven.nl)

(Foto: Screenshot Omroep Brabant)
still omroep brabant ramon mangold_950pix