Gebed bij de heiligverklaring van paus Paulus VI en Mgr. Romero

8 oktober 2018

Op zondag 14 oktober verklaart paus Franciscus in Rome aartsbisschop Romero (1917-1980) en paus Paulus VI (1897-1978) heilig. In het Bisdom Breda zijn in oktober twee gebedskaarten verspreid, die het bisdom Roermond maakte vanwege deze heiligverklaringen.

Mgr. Romero was aartsbisschop van San Salvador. Hij uitte veel kritiek op de rechtse dictatoriale regering en de doodseskaders die in het land vele onschuldige mensen vermoordden, waaronder ook priesters. De kerk documenteerde de vervolgingen en de schendingen van de mensenrechten. Op 24 maart 1980 werd Mgr. Romero zelf, terwijl hij de mis opdroeg, vermoord.

Paus Paulus VI was paus vanaf 1963. Als een van zijn voornaamste taken zag hij de voltooiing van het Tweede Vaticaanse Concilie (1962-1965). Hij was de eerste paus die in het vliegtuig stapte voor internationale reizen, waarbij hij de gelovigen op alle vijf de continenten bezocht. Paulus VI staat bekend als een intellectueel die de dialoog van de Kerk en de wereld zeer toegewijd was. Aan het begin van zijn pontificaat verraste hij mensen door de pauselijke tiara te verkopen. Deze bracht een miljoen dollar op. Het geld ging naar projecten van de zusters van Moeder Teresa.

Mgr. Oscar Romero