Gebedsestafette roepingen in Rucphen

12 mei 2014

In het weekend van 3 en 4 mei deed de roepingenestafette de parochies in de gemeente Rucphen aan.

In de parochie Onze Lieve Vrouw Boodschap te Zegge opende bisschop Liesen de meimaand. “In dit bedevaartsoord, hebben we ons beperkt tot het bidden voor roepingen,” aldus diaken Jan van Steenoven. “In andere parochies is er meer gedaan. In St. Willebrord gaf Lars Koks, priesterstudent van het bisdom, een indrukwekkend getuigenis van zijn roeping. Daar zijn prentjes uitgereikt. Zelf ben ik verder in Sprundel geweest. Daar heb ik uitdrukkelijk aandacht aan de roepingenestafette geschonken. Ik heb benadrukt dat de Kerk nood heeft aan priesters en diakens en ook aan andere pastoraal werkenden en vrijwilligers.”

Jan van Steenoven is heel duidelijk over deze nood. “Ons team draagt de verantwoordelijkheid over 11 parochies. Het kost steeds meer moeite om in al deze gemeenschappen wekelijks vieringen te verzorgen. Gelukkig hebben we de hulp van een aantal emeriti-priesters, maar ik realiseer me dat je ook niet eeuwig een beroep op hen kunt doen. We hopen dat de heilige Geest bij een aantal mensen het verlangen wekt priester of diaken te worden, of zich anderszins voor de Kerk in te zetten.”

Op Roepingenzondag 11 mei sloot de roepingenestafette met een bijeenkomst op de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk te Hoeven.