Gebedsestafette roepingen op De Priester- en Diakenopleiding Bovendonk

23 december 2013

Op de vierde zondag van de Advent brandde de roepingenkaars in de kapel van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk te Hoeven.

“In al onze gebedsvieringen is gebeden voor roepingen tot het priesterschap, het permanent diaconaat en het religieuze leven,” vertelt Jochem van Velthoven, priesterkandidaat voor het bisdom van Breda en student van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk. “Dit studieweekend had voor ons een speciaal tintje vanwege een bezoek van kardinaal Eijk. Hij was afgelopen zondag ook de hoofdcelebrant in de eucharistieviering. De rector heeft hem de gebedskaars en de gebedskaart overhandigd.”

Op Bovendonk, als centrum voor late roepingen, studeren enkele studenten uit het aartsbisdom.

“Het initiatief een gebedsestafette voor roepingen te organiseren sprak de kardinaal zeer aan. Enkele jaren geleden heeft het aartsbisdom ook een dergelijke estafette georganiseerd,” aldus Jochem van Velthoven. Dat was in 2009, toen de Katholieke Kerk het Jaar van de Priesters vierde. De gebedsestafette om roepingen trok door parochies van het aartsbisdom, waarbij telkens werd gebeden bij een Christusicoon uit het Ariënskonvikt die meereisde met de estafette. Het aartsbisdom heeft momenteel elf priesterstudenten. Dit jaar begonnen vier nieuwe studenten voor het aartsbisdom aan de priesteropleiding. Zij studeren aan het Grootseminarie De Tiltenberg.

In het bisdom van Breda was het Jaar van de Priesters destijds aanleiding voor mgr. Van den Hende om een gebedskring roepingen, die er nog niet was in het bisdom, op te richten. Lid worden van deze gebedskring kan via het formulier op deze website (klik hier). Mensen die zich dit jaar aanmelden als nieuw lid, ontvangen een speciale roepingen gebedskaars vanwege het 30-jarige jubileum van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk.

Volgende week zondag bidt de Mariaparochie in Etten-Leur voor roepingen.

Zie voor het overzicht van parochies en (religieuze) gemeenschappen die meedoen met de gebedsestafette de speciale pagina over de gebedsestafette roepingen op deze website.

De gebedsestafette duurt tot en met Roepingenzondag 11 mei 2014, wanneer vanwege het 30-jarige bestaan van de Priester- en Diakenopleiding Bovendonk de vernieuwde roepingcampagne wordt gepresenteerd.