Geloofsfeest vicariaat Breda

19 juni 2013

Zaterdag 22 juni viert het vicariaat Breda zijn geloofsfeest. Het staat in het teken van de vreugde van het geloof. Het begint om 15.00 uur op het voorplein van de H. Francisus van Assisikerk aan het Belgiëplein in Breda-Noord.

Vicaris Wiertz vertelt enthousiast over het komende geloofsfeest. “We willen de vreugde van ons geloof laten zien. We laten ons hierbij inspireren door het gedachtegoed van paus Franciscus. Iedere aanwezige ontvangt een gedachtenispretje met een tekst van paus Franciscus ontleend aan het boek van Serge Rubin en Francesco Ambrogetti over paus Franciscus.”

“Ik vind het belangrijk dat we het gedachtegoed van onze huidige paus onder de aandacht van de gelovigen brengen. We mogen fier zijn op deze paus en vreugdevol samenkomen rond het evangelie,” beklemtoont vicaris Wiertz. “Het is een activiteit binnen het kader van het Jaar van het Geloof,” vervolgt hij. “We vieren het geloof. De hele dag zal van het geloof getuigen. Dit zal ook in de eucharistieviering tot uiting komen. Bisschop Liesen zal de hoofdcelebrant zijn. Leden van verschillende koren zullen samen zingen.”

De eucharistieviering vormt het hoogtepunt van een rijk gevuld programma. Vanaf half drie is iedereen welkom. Het officiële gedeelte begint om 15.00 uur met een kort welkom door dagvoorzitter Jos Bleijlevens. Er is een markt aan mogelijkheden. De Vincentiusstichting verkoopt religieuze boeken en devotionalia als rozenkransen, beeldjes en wijwaterbakjes. De deelnemers aan de Wereldjongerendagen in Rio bemannen een sponsorkraam en ouders vertellen over het lezen van Bijbelboeken. Voor de kinderen is er een springkussen.In de sacristie kunnen kinderen en volwassenen deelnemen aan afzonderlijke bijeenkomsten met bibliodrama. Han Geppaart leest in de Mariakapel bijbelverhalen. Buiten de kerk bestaat de gelegenheid kennis te maken met Rock-Solid, het catechetisch programma voor tieners. Een van de hoogtepunten belooft het optreden van de Zandtovenaar te worden. Diaken Ben Hendrikse zal onderwijl het scheppingsverhaal vertellen.

Vicaris Wiertz kijkt met enige spanning vooruit naar deze activiteit. “We hopen toch een redelijke groep mensen te bereiken. We hebben getracht verschillende groepen mensen te mobiliseren. Maar of het lukt? We sluiten niet aan bij iets verttrouwds. Het is iets nieuws. Daarbij is het voor het vicariaat geen eenvoudig weekend. We mogen onze ogen niet sluiten voor de krimpsituatie. We zijn gedwongen juist dit weekend vier kerken te sluiten. In die zin spreek ik over een geloofsfeest met een randje. Anderzijds moeten we juist in tijden van krimp getuigen van de vreugde van het geloof. Dit is, hoe paradoxaal het ook klinkt, een teken van hoop.”

Eerder vierde het vicariaat Middelburg op 9 juni zijn Geloofsfeest vanwege het Jaar van het Geloof, klik hier.