Geloofsgesprek Bergen op Zoom – Rome: Paus zegent kroonjuwelen Ommegang

28 september 2016

Op zondag 25 september 2016 kwam de televisie-uitzending van de eucharistieviering uit de H. Laurentiuskerk te Breda/Ginneken. Voorafgaand aan deze viering zond de KRO/NCRV het geloofsgesprek uit. Het geloofsgesprek is dit keer opgenomen in Bergen op Zoom en in Rome en stond in het teken van de Maria Ommegang te Bergen op Zoom.

Met het oog op het 75-jarig bestaan van deze Ommegang, dat over enkele jaren wordt gevierd, heeft de edelsmid Rinus Bouwmeester uit Oudenbosch kroonjuwelen voor het Mariabeeld van de Ommegang vervaardigd. Pastoor-vicaris Verbeek en hij spraken met Leo Fijen over de beleving van de Maria Ommegang en de iconografie van de kroonjuwelen. Op woensdag 21 september heeft paus Franciscus de kroonjuwelen tijdens de algemene audiëntie gezegend, voor Rinus Bouwmeester een onvergetelijk moment. In het geloofsgesprek zijn opnames van deze zegening te zien.

Na het Geloofsgesprek volgde de eucharistieviering in de H. Laurentiuskerk te Ginneken. Deze kerk is een van de kerkgebouwen van de parochie van de H. Familie, waartoe buiten parochiekernen in Breda-Zuid en Ginneken ook de dorpen Bavel, Galder en Ulvenhout behoren. De gezangen werden verzorgd door een projectkoor onder leiding van Jan Monden.