Geloofsgesprek: ‘Doen we genoeg om de jonge gezinnen te betrekken?’

11 juni 2017

In het Geloofsgesprek op zondag 11 juni vertelt kapelaan Jochem van Velthoven over het pastoraat voor jonge gezinnen in de parochies. “Doen we genoeg als katholieke kerk om de jonge gezinnen erbij te betrekken?” vraagt Leo Fijen hem. Jochem van Velthoven: “Ik denk dat het altijd meer kan, maar het is zoeken. We moeten het samen doen met de ouders die naar de kerk willen komen en samen met de scholen. Het begint ermee dat we ons laten zien, want dan kunnen de mensen ons ook vinden. Met Kerstmis hebben we bijvoorbeeld in Chaam een ChristmasFever gehouden en mensen uitgenodigd een kaarsje aan te steken. De kerk liep vol. De lege kribbe stond voor het altaar met daaromheen een zee van kaarsjes. In alle voorbereidingen voor Kerst was er even een moment stilte voor de vraag: waar gaat het om met Kerstmis?”

“De vraag is er, maar mensen zijn de weg naar de kerk kwijtgeraakt. Dat spoor moeten we hen weer aanbieden. Dat heeft langere tijd nodig, maar het begint ermee te starten in het geloof dat het Christus is die de jonge gezinnen aanraakt.”

Het contact met de jonge gezinnen is een verrijking, legt Jochem van Velthoven uit. “Als ik kinderen spreek, zijn er zulke mooie vragen. En vaak kunnen we van de kleinste kinderen in hun onbevangenheid het meeste leren. Pas als we worden als kinderen zullen we het rijk van God binnen gaan, zegt het evangelie. We moeten naar de kinderen kijken en niet denken dat wij met al onze jaren de wijsheid hebben.”

Het contact met gezinnen biedt volop kansen. Jochem van Velthoven is positief over de toekomst: “We staan aan de vooravond, zo voel ik dat, van een nieuwe kerk. Met de Wereldjongerendagen zie ik daar ook alle sporen van.”

Kapelaan Jochem van Velthoven is werkzaam in de zes parochies van de regio Alphen-Gilze.

Na het Geloofsgesprek volgde de uitzending van de eucharistieviering vanuit het Bisdom Breda. Pastoor Lars Peetam was celebrant in de mediaviering die werd uitgezonden vanuit de St. Laurentiuskerk, Breda.