Geloofsgesprek over huwelijk en gezin

3 november 2015

Op zondag 8 november zijn Brechje en Edwin Loenen te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek. Ze vertellen over hun keuze voor het huwelijk. “Bijzonder is de vreugde die we nog steeds ervaren als we samen zijn, nu nog steeds na vijftien huwelijksjaren."

"Het is ook iets dat je overstijgt. We geloven dat die genade ook echt de kracht van het sacrament van het huwelijk is. En tegelijkertijd zijn er ook wel eens moeilijke dingen of momenten waarop je weer gewoon moet kiezen en de stap zetten: ik ga ervoor.”

“God neemt een belangrijke plaats in in ons huwelijk en gezin,” vertellen ze. “Dat wil zeker niet zeggen dat er allemaal maar heilige dingen gebeuren in ons huis. Bij ons schalt ook de popmuziek door de kamer, de kinderen groeien niet op in een klooster. Natuurlijk bidden we met ze voor het eten en slapen en gaan naar de kerk, en we proberen het geloof ook echt te beleven in het gewone dagelijkse. Bijvoorbeeld als er een ambulance door de straat rijdt, dan bidden we samen voor degene die erin ligt.”

Brechje Loenen is projectmedewerkster voor het gezinspastoraat in het bisdom van Breda. Ook daar gaat het Geloofsgesprek kort op in. De kern van gezinspastoraat is het geloof in Christus. Hij is de bron van liefde voor ieder huwelijk en ieder gezin. Een ander belangrijk uitgangspunt voor parochies is hoe ze een open huis voor gezinnen kunnen zijn.

• De uitzending van het Geloofsgesprek is op zondag 8 november 2015 om 10:15 uur op NPO 2. Daarna volgt de uitzending van de eucharistieviering vanuit Bergen op Zoom. Celebrant is vicaris Paul Verbeek.