Geslaagd misdienaarsweekend in Breda-Oost voor misdienaars uit het hele bisdom

15 oktober 2014

Bijna vijftig misdienaars kwamen in het weekend van 10 tot en met 12 oktober 2014 bij elkaar voor het jaarlijkse misdienaarsweekend. Het vond plaats in de ruimten bij de kerk van de H. Aartsengel Michael in Breda-Oost, waar ook op zondagochtend de eucharistie werd gevierd met vicaris Wiel Wiertz als celebrant.

“Het was dit keer voor de veertiende maal. Volgend jaar organiseren we een lustrumviering,” vertelt Ineke Leemput, pastoraal werkster in de Jeruzalemparochie in Breda en één van de organisatoren. “Het blijkt een aansprekende activiteit te zijn. Misdienaars geven aan dat ze het volgend jaar graag terugkomen. De deelnemers komen uit het hele bisdom, bij wijze van spreken van Heinkenszand tot aan Sleeuwijk. Hun leeftijden variëren van acht tot en met zestien jaar. Je ziet dat de ouderen de jongeren helpen en op hun beurt oudere acolieten geïnspireerd worden door jongere misdienaars. De onderlinge band is goed. Na het weekend wisselen ze e-mailadressen uit om zo contact te houden. Het is voor hen ook prettig om te zien dat ze niet de enigen zijn die ervoor kiezen om de heilige Mis te dienen.”

“Ieder jaar kiezen we voor een thema dat aansluit bij de evangelielezing van de desbetreffende zondag. Deze zondag ging de perikoop over de koning die op alle hoeken van straten gasten uitnodigt om deel te nemen aan een bruiloftsmaal. Het is aan de genodigden of ze ingaan op de roep van de koning. Het thema luidde daarom: “Wij vieren vrijheid.” Dit wordt gedurende drie dagen uitgewerkt,” vervolgt Ineke.

Het misdienaarsweekend begint altijd op vrijdagavond. Een comité in galakleding verwelkomt de misdienaars. Een lakei declameert op rijm het evangelie. Daarna is er een quiz en gelegenheid tot creativiteit. De misdienaars maken kaarsjes die tijdens de eucharistieviering fungeren. Op zaterdag is er een spel om de wijk te verkennen, een middagviering en een bezoek aan het Reptielenhuis “De Aarde” in Breda-Oost. “We zorgen altijd voor een ontspannend element,” zegt Leemput desgevraagd. In de avond is er feest met disco. Het geheel mondt uit in een eucharistieviering op zondag. Alle misdienaars vervullen hierin een taak.