Geslaagde actie voor streekgenoot (Vastenestafette)

22 maart 2017

De parochie Maria Sterre der Zee voert actie voor pater Cyriel Swinne, geboren in Sint Jansteen. Pater Swinne woont inmiddels 40 jaar in Barranquilla in Columbia. Daar zet hij zich onder andere in voor de jongeren. De jongeren in deze Barranquilla zijn vaak betrokken bij geweld, als dader en als slachtoffer.

Investeren in jeugd
Onlangs sloot de Columbiaanse regering vrede met de rebellenbeweging FARC.  Dit verdrag zette pater Swinne aan het denken. In plaats van wapens kunnen de jongeren muziekinstrumenten gebruiken. Pater Swinne wil met de opbrengsten van de Vastenactie een jeugdorkest en een jeugdharmonie oprichten.

Vastenmaaltijd en boekenmarkt
“Op vrijdag 17 maart organiseerden we in Sint Jansteen een vastenmaaltijd,” vertelt Cecile van Tiggelen, een van de sleutelfiguren  in de parochie. “We hebben een Columbiaanse maaltijd bereid met bonensoep, een stoofpotje met kip en een nagerecht van yoghurt, koffiebonen en een bonencake.” Cecile kijkt tevreden op de maaltijd terug. “We waren met ongeveer vijftig mensen. Na de maaltijd vertelde pater Swinne, die er ook bij was, over zijn project. Het plaatselijke orkest ‘The Young Ones’ bood pater Swinne 71 bloezen voor het jeugdorkest aan. Een neef van pater Swinne hield in het dialect van Sint Jansteen een causerie met anekdotes over de familie Swinne. De maaltijd bracht 650 euro op.”

Een dag later vond in de H. Willibrordusbasiliek een boekenmarkt plaats. Er was een aanbod van 6000 boeken, van Donald Ducks tot kunstboeken en van romans tot kookboeken. “We sloten aan bij de doelstellingen van het project,” aldus Cecile. “Kinderen maakten, onder leiding van onze pastoraal werkster Katrien van de Wiele, hun eigen muziekinstrumenten. We serveerden koffie met bonencake en Bernadette Luijkx uit Clinge zong liederen.” De boekenmarkt was een groot succes. Pater Swinne mag 1200 euro voor zijn project in ontvangst nemen.”