Geslaagde recordpoging klokken luiden voor de actie Kerkbalans

23 januari 2017

Op zaterdag 21 januari 2017 kondigden om 13.00 uur in het hele land kerkklokken het begin van de actie Kerkbalans aan. Met de actie Kerkbalans (21 januari – 5 februari) vragen de Rooms-Katholieke kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk jaarlijks een bijdrage van hun leden. Ook in het Bisdom Breda luidden de klokken.

Waar luidden de klokken in het bisdom Breda?
In het bisdom Breda luidden de volgende parochies hun klokken:

• Baarle-Nassau: Parochie Onze Lieve Vrouw Bijstand
  • Bergen op Zoom: Lieve Vrouweparochie
  • Hoogerheide: Parochie de Bron
  • Sas van Gent: Heilige Elisabethparochie
  • Steenbergen: Sint Annaparochie

Recordpoging Klokkenluiden op het Domplein geslaagd
Op het Domplein te Utrecht deden kinderen een recordpoging klokluiden. Onder leiding van Ernst en Bobbie van t.v.-programma ‘Ernst en Bobbie en de rest’ lieten kinderen samen met hun ouders en grootouders 370 klokjes gelijktijdig klinken. De recordpoging in Utrecht was succesvol, omdat het vorige record stond op 230. Elders in het land luidden bekende Nederlanders de klokken en onderstreepten zo het belang van de kerk in hun woonplaats.

Wat is de actie Kerkbalans ?
Kerkbalans is een gezamenlijke actie van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk en de Oud-Katholieke Kerk van Nederland. Drie kerkgenootschappen die al sinds 1973 een beroep doen op de plaatselijke geloofsgemeenschappen voor een financiële bijdrage. Jaarlijks vragen zij hun leden in de tweede helft van januari gul te geven voor hun eigen plaatselijke kerk.

De kerk verbindt
Voor de campagne van 2017 is het thema Mijn kerk verbindt. “We zijn door de kerk verbonden met God, met elkaar en met de generaties voor en na ons,” aldus de campagne. “We houden elkaar vast in geloof en verbinden ons met mensen die steun nodig hebben Nu het steeds vaker ‘ieder voor zich’ lijkt te zijn, is het de kerk die verbindt. Geef aan die verbinding. Geef aan Kerkbalans.”

De campagne loopt van zaterdag 21 januari tot en met zondag 5 februari.