Het verblijf in Padua (bedevaart naar Assisi en Padua dag 6)

28 oktober 2011

De zesde dag van de diocesane bedevaart naar Assisi en Padua stond in het teken van de heilige Antonius.

Bezoek aan de basiliek en Camposanpiero
De eucharistieviering vond plaats in de Sint Antoniusbasiliek in Padua. Men is kort na de dood van de heilige Antonius in 1231 met de bouw van deze kerk begonnen. De kerk is gebouwd voor het graf van deze heilige. Zijn graf bevindt zich in een schitterende kapel aan de rechterzijde van de kerk. In de middag werd een bezoek gebracht aan het heiligdom Camposampiero, 20 kilometer buiten Padua. Hier verbleef de heilige Antonius de laatste fase van zijn leven. Hij woonde in een notenboom. Ondanks het feit dat hij de eenzaamheid zocht, stroomden de mensen toe. Hij preekte vanuit deze boom. Op deze plaats ontving hij ook het visioen van het Christuskind. Op de plaats van de notenboom staat een kleine kapel. De cel waarin hij Jezus Christus zag, bevindt zich nu in een modernere kerk, die in het begin van de twintigste eeuw gebouwd werd. Daarnaast bezochten de pelgrims een meditatieve beeldentuin waarin in bronzen sculpturen Antonius’ betrokkenheid op het leven van Jezus uitgedrukt werd. De wandeling door deze tuin vormde een rustpunt. De bedevaartgangers stonden in onderling gesprek stil bij de betekenis van de heilige Antonius.

Huis in Nijmegen
Mevrouw Hetty Nieuwaard uit Nijmegen heeft een heel speciale band met de heiige Antonius. Haar huis aan de St. Annastraat heet sinds 1923 Padua. “In dat jaar is dit door mijn grootvader gekocht. Hij was genoemd naar Franciscus. Zijn eerste twee doopnamen luidden Franciscus Bernardus. Mijn vader noemde met een van zijn doopnamen Antonius. Zowel mijn grootvader, grootmoeder en mijn vader waren lid van de derde orde van Franciscus. Het was een soort familietraditie om daar bij te horen. Mijn vader had iets met Antonius. Ik begreep dit niet zo goed want voor mij was hij enkel de man tot wie je bad als je iets kwijt was. Ik wilde altijd achterhalen wat hem intrigeerde en een keer naar Padua gaan. We hadden thuis ook een Antoniusbeeld met kind en boek. Ik begreep niet wat hij met dit kind moest. Het plan bleef liggen. Nu ligt ons huis aan de straat waar elke jaar de Vierdaagse passeert. Al jaren had ik contact met een echtpaar uit Breda van wie de man meedoet met de Vierdaagse. Dit jaar vertelden ze mij dat ze met het bisdom op bedevaart naar Padua gingen. Ik vroeg of ik meekon en dat ging.”
Hetty Nieuwaard heeft veel over Antonius geleerd. “Ik heb de catechese van bisschop Van de Hende gevolgd. Nu begrijp ik beter waarom Antonius mijn grootvader inspireerde. Mijn grootvader was in Nijmegen directeur van de Bank van Leening. Hij kwam op voor de armen en streed tegen de woeker. Dat deed Antonius in zijn tijd ook. Ik begrijp nu ook waarom het Christuskind bij Antonius afgebeeld is.”

Geloof en vertrouwen
In zijn homilie tijdens de eucharistieviering belichtte deken Wiertz de betekenis van Antonius. Hij was iemand die in allerlei gebeurtenissen de roepstem van de Heer erkende en erop inging al was dat anders dan zijn eigen plannen. Hij gaf zichzelf totaal voor Jezus Christus. “Als je iets kwijt bent, van geloof, vertrouwen en liefde, richt je dan tot de heilige Antonius,” adviseerde hij de pelgrims. Hij brengt je bij God.”