Hoe gaat Aswoensdag eruit zien?

12 februari 2021

“Bedenk wel: stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.” Deze woorden, en het ontvangen van het askruisje, markeren de liturgie op Aswoensdag en daarmee het begin van de veertigdagentijd. Onder normale omstandigheden maakt de priester tijdens de aswoensdagviering met as een kruisje op het voorhoofd van de gelovige, als teken van inkeer en boete. Vanwege de coronamaatregelen zal de asoplegging er dit jaar anders uitzien.

Na het gebed om de as te zegenen, spreekt de priester voor alle aanwezigen tegelijk uit: ‘Bekeert u en gelooft in het evangelie’, of ‘Bedenk wel: stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren’. Daarna reinigt de priester zijn handen, zet een mondkapje op en strooit – zonder iets te zeggen – de as uit boven het hoofd van ieder afzonderlijk.

Veertigdagentijd
Met Aswoensdag start de veertigdagentijd, de vastenperiode tot aan Pasen. In deze periode wil de parochie Maria Sterre der zee parochianen en andere bezoekers aan de kerken inspireren. “Dat doen we aan de hand van een nieuw hongerdoek, uitgegeven door het Duitse Misereor. Dit hongerdoek is gebaseerd op een röntgenfoto, waarop de gebroken voet te zien is van een persoon die gewond is geraakt door staatsgeweld in Santiago in Chili tijdens demonstraties tegen sociale ongelijkheid. In het doek zitten stille getuigen van de straten in Chili verwerkt, maar bevat ook verwijzingen naar psalmteksten. De lijnolie in de stof verwijst naar de vrouw die Jezus’ voeten zalft en naar de voetwassing.”

“Ook hebben we hebben een eigen project in Zeeuws Vlaanderen in afstemming met Vastenactie. Het heet ‘Sibusiso’ en is gericht op kansen voor kinderen met een meervoudige beperking in Tanzania. Daar geven we volle aandacht aan, in gezamenlijkheid in heel Zeeuws Vlaanderen.”

Gedurende de veertigdagentijd zullen er op de website van het bisdom interviews verschijnen van mensen die vertellen over hoe zij de veertigdagentijd beleven.

Hongerdoek van het Duitse Misereor.