Ik Geloof: Mieke Stroop uit Roosendaal

23 juni 2016

Op katholiekleven.nl is een film geplaatst met Mieke Stroop (72) uit Roosendaal. Ze is vrijwilliger voor diaconie in de parochie. In de film vertelt ze over haar jeugd: “We zijn opgegroeid in geloof en liefde. Maar het leven was niet altijd makkelijk. De uitspraak ‘Onze Lieve Heer beproeft zijn beste vrienden’ kwam in die tijd nog wel eens voorbij.”

Ze trouwde jong en kreeg met haar man drie kinderen. “Het was altijd prima. Een goed huwelijk. Maar door alle drukte en ook een beetje door mijn jonge leeftijd, denk ik, kwam in het huwelijk het geloof een beetje op de achtergrond,” zegt ze nu. Dat veranderde door het overlijden van haar man, nu twaalf jaar geleden. “Door zijn overlijden heb ik alle kansen gekregen om mij opnieuw te ontwikkelen binnen mijn geloof. Of dat ondankbaar is tegenover hem? Zo is het zeker niet bedoeld.”

“De diaconie binnen de Kerk is mijn wereld nu. Ik wil mensen helpen. Dichtbij en ver weg. Wat ik ervoor terugkrijg is niet in geld uit te drukken. Het plezier dat ik een ander kan bezorgen, dat is heerlijk om te doen. Het gaat echt vanuit mijn hart, vanuit het geloof. Dienstbaar zijn, dat is toch wat wij allemaal willen, wat Jezus van ons gevraagd heeft.”

“Door de omstandigheden was het geloof een beetje op de achtergrond geraakt. Door het overlijden van mijn man staat het weer echt op de voorgrond. Ik leef nu echt vanuit mijn geloof.”

Katholiekleven.nl is het videokanaal van de Nederlandse bisschoppen.