‘Ik vraag God mij te helpen’: geloofsgesprek met bisschop Liesen

28 augustus 2012

“De manier waarop ik bid, de manier waarop ik vier, laat zien wat ik echt geloof.” Dit zegt bisschop Liesen in een geloofsgesprek met Leo Fijen over liturgie en het Tweede Vaticaans Concilie. Het geloofsgesprek wordt uitgezonden op zondagochtend 2 september, voorafgaand aan de uitzending van de eucharistieviering, waarin bisschop Liesen celebrant is.

‘Lex orandi, lex credendi’
Vaticanum II gaf de aanzet tot een vernieuwing van de liturgie. Gevraagd naar de betekenis daarvan, geeft de bisschop aan dat de kern is dat je viert wat je gelooft: lex orandi lex credendi. Theologisch gezien betekent deze uitspraak dat de wet van het gebed de wet van het geloof bepaalt.

“De manier waarop ik bid, de manier waarop ik vier, laat zien wat ik echt geloof,” aldus de bisschop. De vorm waarin de liturgie wordt gevierd is van belang. Het hart van mensen zit in een lichaam. Ook in de liturgie moet je een vorm, een regel hebben die de garantie biedt dat dat hart leeft, aldus de bisschop.

Liturgie vieren
Liturgie is het vieren van de eucharistie, door het Tweede Vaticaans Concilie ‘bron en hoogtepunt’ genoemd van het kerkelijk leven. Liturgie is daarnaast ook het vieren van de zeven sacramenten en vooral het getijdengebed. Het getijdengebed heet ook wel ‘liturgie van de tijden’. Die tijden hebben een zin en betekenis en het getijdengebed maakt ruimte voor God om het leven van de mens binnen te komen.

Het vieren van de liturgie is belangrijk, aldus de bisschop: “We doen dit leven niet helemaal op eigen kracht. Ik vraag God mij te helpen. Ik bid, ik vouw mijn handen om God de kans te geven in mijn leven te komen, en daarna steek ik de handen weer uit de mouwen.”

Uitzending
Zondag 12 september op Nederland 2
Geloofsgesprek: 10.10 uur
Eucharistieviering: 10.30 uur vanuit de Michaelkerk te Breda