Internationaal Jongeren Forum – verslag uit Rome

10 april 2007

Op uitnodiging van de Nederlandse Bisschoppenconferentie vertegenwoordigden Marijn Staps uit Bergen op Zoom en Astrid Verhoeven uit Uden Nederland op het Internationaal Jongeren Forum in Rome. Marijn is actief in het jongerenplatform van het bisdom Breda. Het forum vond plaats van woensdag 28 maart tot en met Palmzondag 1 april 2007. Het forum wordt om de paar jaar gehouden met jongeren vanuit de gehele wereld, telkens met een ander thema. Dit jaar was het thema ‘Getuigen van Christus in het dagelijks werk’. Hieronder het verslag van Marijn Staps.

Conferentiecentrum in Rocca di Papa.

We verbleven in een conferentiecentrum in Rocca di Papa, een kleine plaats iets buiten Rome. Verschillende professoren uit de gehele wereld verzorgden lezingen. Zij spraken over de toewijding aan ons werk en hoe ons geloof ons daarbij kan helpen. Er was ook een lezing over ‘Ora et Labora’, leven en bidden naar de regel van Benedictus.

De lezingen werden afgewisseld door paneldiscussies, gespreksgroepen en verhalen c.q. getuigenissen van jongeren uit de gehele wereld.

Een Brazilaanse jongere reageert.

Engelse gespreksgroep waarvan ik deelnemer was. (Marijn staat links op de foto.)

Er was ook tijd voor bezinning. Zo vond er op donderdag een pelgrimage plaats naar twee kerken in Rome: allereerst naar Paulus buiten de muren, alwaar we de eucharistie vierden in de crypte bij het graf van de apostel Paulus.

Sint Paulus buiten de muren.

Crypte bij het graf van de apostel Paulus.

Daarna was er tijd voor een ontspannen lunch op het grasveld voor de kerk. Vervolgens vervolgden wij onze pelgrimage naar de St. Pieter en bezochten we het graf van Johannes Paulus II.

De St. Pieter.

Het graf van Johannes Paulus II.

Gedurende de week vonden er een aantal eucharistievieringen en gebedsmomenten plaats. Zo was er op de vrijdagavond een moment waarbij de jongeren het kruis van Christus mochten aanbidden. Met een intentie op een klein papiertje en een waxinelichtje was er dan even een moment om bij het kruis van Christus te knielen en stil te zijn.

Op zondagochtend werd de week afgesloten met de Palmpasenviering op het St. Pietersplein met Paus Benedictus XVI. Een gebeurtenis waar ik nog vaak aan terug zal denken. Op nog geen afstand van 15 meter van het altaar zaten wij, de jongeren, van het Internationaal Jongeren Forum en maakten de eucharistieviering van dichtbij mee.

Deze week ben ik in contact gekomen met mensen van over de gehele wereld en mocht met hen spreken over ons werk en ons geloof: een intens waardevolle herinnering!

Marijn Staps