Interview met paus Franciscus

23 september 2013

“Vaticanum II is een herlezing geweest van het Evangelie aan de hand van de hedendaagse cultuur. […] met name de dynamiek om het Evangelie te lezen en te begrijpen op een geactualiseerde manier naar het heden toe is eigen aan het Concilie en is daarom absoluut onomkeerbaar.” Dit zegt paus Franciscus in het interview dat hij gaf aan het Italiaanse jezuïetentijdschrift ‘La Civilta Cattolica’.

Paus Franciscus sprak met het tijdschrift in augustus. Het interview wordt gelijktijdig gepubliceerd in zestien aan de orde van de jezuïeten gelieerde tijdschriften. Op de website van de Kerkprovincie is een kort bericht geplaatst.

In het interview spreekt de paus onder meer over ‘Onderscheiding’ als beginsel dat hem leidt in zijn bestuurlijke werk, over het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965), over Kerk zijn in deze tijd en over zijn gebedsleven.

Voor het bericht op de website van de Kerkprovincie en een link naar de tekst van het interview, klik hier.