Jaar van de barmhartigheid en nieuwjaarsreceptie in Bergen op Zoom

12 januari 2016

Het heilig Jaar van de Barmhartigheid liep als een rode draad door de geanimeerde nieuwjaarsreceptie van de Lieve Vrouweparochie te Bergen op Zoom. Ongeveer 200 mensen, parochianen en relaties van de parochie, kwamen op zaterdagmiddag 9 januari bij elkaar in de Stoelenmat in deze plaats.

Het Onze Lieve Vrouw van Lourdeskoor zong het lied ‘Misericordes sicut pater’, de hymne van het heilig jaar. Jan van Wijk, de vice-voorzitter van het parochiebestuur prees de wijze waarop men binnen de parochie omziet naar elkaar. Hij verwees daarvoor naar de actie schoenen voor schoenen voor daklozen en de wijze waarop de parochie zich, samen met andere groepen, binnen de Bergse samenleving inzet voor vluchtelingen, zodat deze een goede indruk van de stad kregen. Hij benadrukte het belang van de zichtbaarheid van de parochie.

De parochie werkt voor de actie schoenen voor schoenen nauw samen met de wijkverpleegster Pierrette Schoon. Zij gaf samen met twee daklozen de bezoekers van de receptie een inkijk in het bestaan van dak- en thuislozen. Pierrette deed dit aan de hand van zelfgemaakte foto’s en een door haar vervaardigde film. Ze vertelde hoe dak- en thuislozen zoeken naar een slaapplaats en eten. Het ergste is buiten te moeten slapen en als een kind behandeld worden. De dag brengen ze door in de bibliotheek, waar altijd iets te lezen is. De daklozen zelf maakten duidelijk dat er maar weinig hoeft te gebeuren om dakloos te worden. Een van hen vertelde over de gevolgen van zijn echtscheiding. Hierdoor stortte zijn wereld in. Daarna ging alles mis. Hij raakte zijn baan kwijt en werd uit zijn huis gezet. Volgens hem is het het ergste dat je ook ‘van binnen’ dakloos wordt.

Verschillende groepen presenteerde zich achter hun kraampjes. De werkgroep peuter- en kleutervieringen stelt het komend jaar deze vieringen in het teken van de werken van barmhartigheid.