Jan Scheffers overleden

30 januari 2013

Op vrijdag 25 januari 2013 is in Middelburg pater Jan W. Scheffers ofm.cap. overleden. In het bisdom Breda was hij van 1980 tot aan zijn emeritaat in 1997 hoofdaalmoezenier en coördinator van het team arbeidspastoraat in het bisdom.

Jan Scheffers werd op 3 september 1936 geboren te Eindhoven. Op 7 juli 1967 is hij priester gewijd voor de orde van de minderbroeders kapucijnen. Het grootste deel van zijn werkzaam leven was hij werkzaam in het arbeidspastoraat. Hijstond aan de wieg van de Dienst in de Industriële Samenleving vanwege de Kerken (DISK). Vanaf 1972 tot 1980 was pater Scheffers directeur van het landelijk bureau in Amsterdam. In dat jaar verruilde hij de landelijke hoofdstad voor Middelburg om hoofdaalmoezenier en later coördinator te worden van de dienst industriepastoraat in het bisdom van Breda. Het arbeids- of industriepastoraat komt voort uit het sociaal engagement van de Kerk. Dit engagement vertaalt zich in een voorkeursoptie voor amen en ontrechten. Pater Scheffers beleefde zijn geloof ook in de strijd voor gerechtigheid. Hij zette zich jarenlang in voor de arbeiders van de Koninklijke De Schelde Groep, een scheepswerf in Vlissingen. En ook arbeiders bij andere Zeeuwse bedrijven konden op zijn steun rekenen.

Na zijn pensionering bleef Jan Scheffers betrokken bij de Zeeuwse samenleving. In 2006 richtte hij samen met de onlangs overleden predikant Ton de Nooij en zijn opvolger Peter Geene het Zeeuwse Sociaal-Ethisch Beraad op.

Pater Scheffers was een begenadigd schrijver. Hij leverde menig bijdrage voor het bisdomblad van het bisdom Breda. Over zijn eigen levensweg publiceerde hij ‘Gedreven leven’ dat in 2003 bij Valkhof Pers in Nijmegen verscheen.

Zaterdag 2 februari a.s. is het afscheid.