Jong Bisdom Breda en barmhartigheid in Roosendaal

21 december 2015

Op zondag 20 december vierde Jong Bisdom Breda Kerst met een bijeenkomst die onder meer in het teken stond van werken aan barmhartigheid. Om 11.00 uur werd de heilige Mis meegevierd in de Josephkerk in Roosendaal. Daarna was er een ontmoeting met de Diaconale Stad Roosendaal op de locatie Mariadal.

Twee medewerkers van de Diaconale Stad vertelden iets over het ontstaan van de Diaconale Stad en de verschillende projecten die worden aangeboden. Vervolgens gingen zij met de jongeren in gesprek over ‘barmhartigheid in de praktijk’.

De jongeren brachten daarna het thema van barmhartigheid daadwerkelijk in de praktijk. In het Grand Café van verzorgingshuis Wiekendael, op loopafstand van Mariadal, gingen ze op bezoek bij de ouderen tijdens het koffiedrinken. Onder de vele ouderen zaten er enkelen alleen of met iemand die op bezoek was. De jongeren vroegen of ze erbij mochten komen zitten en knoopten een gesprek aan. Er was geen enkele oudere die dat niet wilde. Zo hebben de jongeren gesproken met verschillende ouderen, en hun zo wat vreugde bezorgd. Tenslotte werden er nog kerstliederen gezongen samen met de aanwezigen.

“Het is bijzonder om met deze ouderen in gesprek te gaan,” vertelt een van de jongeren na afloop. “In het begin is het misschien even vreemd, want je kent elkaar nog niet. Maar dan komen er vaak hele verhalen los bij deze mensen en kun je werkelijk een luisterend oor bieden. En vaak leer je zelf ook nog iets van wat ze vertellen.”

Terug bij Mariadal, hielpen de jongeren met het klaarmaken van de ruimte voor Een andere Kerst. Diaconale Stad Roosendaal organiseert namelijk op Eerste Kerstdag een kerstdiner voor alleenstaanden en mensen met weinig financiële ruimte. Er werden tafelgroepen klaargezet, kerstbomen opgetuigd, en lichtjes opgehangen. Zo kunnen de mensen op Eerste Kerstdag genieten van een diner in een sfeervolle ruimte.

Nina Mertens va n het jongerenwerk van het bisdom bedankt na afloop de mensen uit Roosendaal, waaronder zeker de vrijwilligers van de parochie. “De dag werd afgesloten met een kerstdiner. Vrijwilligers van de parochie hadden enorm hun best gedaan, en een heus viergangen diner bereid. Dit werd met grote dankbaarheid ontvangen, en het was een mooie afsluiting van een mooie dag.”

• De eerstvolgende jongerenbijeenkomst vindt plaats op zondag 17 januari in Hulst. Meer informatie hierover volgt op de Facebook pagina Jong Bisdom Breda.