Jongeren helpen de Weggeefwinkel (DiaconAction)

22 november 2010

Zaterdag 21 november waren tieners en jongeren uit Breda en omgeving actief voor de Weggeefwinkel Help ons Helpen uit Breda. De jongeren deden mee aan deze actie in het kader van DiaconAction.

Ieder jaar in november wordt DiaconAction gehouden voor kerkelijke tiener- en jongerengroepen. Zij houden dan een actie om geld op te halen voor een bepaald doel of organiseren een sociaal-maatschappelijke activiteit in hun omgeving. De tieners en jongeren in Breda gingen dit jaar aan de slag voor De Weggeefwinkel. Dit is een winkel in Breda waar mensen met een laag inkomen gratis kunnen winkelen.

Gekleed in de herkenbare rode Diaconaction t-shirts zamelden jongeren van OLV ten Hemelopneming in Prinsenbeek en de Jeruzalemparochie in Breda spullen in voor de Weggeefwinkel. Speelgoed, kleding, servies; dozen vol werden er gebracht. De spullen werden gesorteerd en later opgehaald door een medewerker van de Weggeefwinkel. Daarnaast werden lege flessen ingezameld – bij de plaatselijke supermarkt en bij mensen thuis. Het geld dat daarmee werd opgehaald is ook bedoeld voor de Weggeefwinkel.

Voorafgaand aan de actie hadden de deelnemers een bezoek gebracht aan de Weggeefwinkel. Hier kregen zij uitleg over wat er in en rondom de winkel gebeurd aan activiteiten. Het verhaal dat zij te horen kregen over armoede was een echte eyeopener.

Op 4 december wordt Diaconaction afgesloten met een jongerenviering met als thema ‘Weggeven’. De viering vindt plaats vanaf 19 uur in de kerk van de H. Martinus, Haagsemarkt 4 te Breda. Het Jongerenkoor Princenhage verzorgt de viering muzikaal en inhoudelijk.

De leden van het koor zullen op vrijdagavond 3 (tussen 19 en 20 uur) en zaterdagmorgen 4 december (10 tot 12 uur) ook nog spullen inzamelen voor de Weggeefwinkel bij de Martinuskerk.