Jongeren zetten zich in voor India (Vastenestafette)

3 april 2017

De H. Maria Hemelvaartkerk in Zuiddorpe vormde vrijdag 31 maart 2017 het decor voor een benefietavond voor het artsenechtpaar Van der Bilt. Dokter Van de Bilt is een Zeeuws-Vlaming. Hij werkt samen met zijn echtgenote in de Indische stad Mumbai. Zij waren samen op deze avond aanwezig.

¨We organiseerden de benefietavond voor de vierde keer, vertelt Rita Pollet, de secretaris van de parochiekern Zuid-Oost van de heilige Elisabethparochie in Midden-Zeeuws-Vlaanderen. ¨De parochie wilde de jongeren bij de organisatie betrekken. We zijn erin geslaagd. Vijf jonge dames droegen de organisatie. Jongeren verzorgden de avond.

De parochie zocht contact met het Zeldenrust-college in Terneuzen,¨ zegt ze enthousiast. Eindexamenkandidaten van de gymnasiumafdeling van het Zeldenrust deden van alles, van zingen en dansen tot muziekmaken op orgel, piano en gitaar. Twee leerlingen van de Antoniusschool, de katholieke basisschool uit Axel, zongen. Ook jongeren met een beperking hadden een rol. Een jongere met een beperking was de disc-jockey. Het Ceciliakoor uit Clinge leverde een creatieve bijdrage. Dit koor zong een geklust lied met een geklust koor. Pollet legt deze Zeeuws-Vlaamse uitdrukking uit. Eigenlijk is het een medley. Een deel van het koor zint een regel uit een bekend lied. Onmiddellijk zingt een andere deel een deel van een ander lied op een nieuwe melodie. Het is ontzettend leuk. De jongeren gingen echt uit hun dak. Het waren steeds kleine optredens. Het was een afwisselende avond, aldus Rita.

Het artsenechtpaar Van der Bilt ontvangt uit deze activiteit 388 euro voor zijn werk in India. Het geld zal in Mumbai worden besteed voor de medisch-sociale zorg, de revalidatie van gehandicapte kinderen en het vervoer van deze kinderen. Op donderdag 16 maart 2017 was er voor hen een inzameling in Philippine. Deze bracht 200 euro op. Zie hierover het bericht op deze website ‘Ontmoetingsmaaltijd voor India (Vastenestafette)’. https://bisdombreda.nl/nieuws/ontmoetingsmaaltijd-voor-india-vastenestafette/