Jongerenactiviteiten maart en april

19 februari 2016

Pastoors, teamleiders en leden van de pastorale teams ontvangen deze dagen per post informatie over activiteiten die de komende maanden bisdombreed worden aangeboden aan jongeren. Jongerenwerker van het bisdom Breda, Nina Mertens, stelde de mailing samen en licht de inhoud ervan toe.

De eerste vijf activiteiten zijn voor jongeren zelf bedoeld, de laatstgenoemde activiteit is voor iedereen werkzaam met tieners en jongeren in de kerk (of hierin geïnteresseerd is). Voor elk van de activiteiten is promotiemateriaal beschikbaar: posters die in de kerken opgehangen kunnen worden en folders om aan jongeren te geven.

Opgave voor de meeste activiteiten kan via Facebook ‘Jong Bisdom Breda’, of door een email te sturen naar E jong@bisdombreda.nl. Op de hoogte blijven van tiener- en jongerenactiviteiten die vanuit het bisdom georganiseerd worden kan via een e-mail naar E jong@bisdombreda.nl. Zie ook hiervoor de Facebook pagina.

Wereldjongerendagen (WJD) reis naar Krakau (17 juli t/m 2 augustus 2016)
De WJD-reis naar Krakau ‘Let’s Go – Weg van Barmhartigheid’ wordt samen met het bisdom Rotterdam georganiseerd voor jongeren tussen de 16 en 30 jaar. Opgeven kan tot 1 april via de website van de reisorganisatie VNB.

Palmzondagviering (zondag 20 maart)
Op Palmzondag zijn jongeren (16-30 jaar) uitgenodigd voor de diocesane Wereldjongerendag. Vanwege de WDJ-reis wordt deze dag samen gevierd met de jongeren van het bisdom Rotterdam in parochie De Emmaüsgangers in Rotterdam. Meer informatie volgt via Facebook, de website van het bisdom en email.

Diocesane Jongerenbijeenkomst (zondag 21 februari)
Iedere maand wordt er in het bisdom Breda een jongerenbijeenkomst gehouden. De eerstvolgende bijeenkomst is op zondag 21 februari in Oosterhout (10.00 – 16.30 uur). ’s Ochtends wordt aangesloten bij de heilige mis in de basiliek. Daarna volgt een programma in de pastorie als verdiepingsbijeenkomst voor de WJD rond het thema ‘barmhartigheid’. Ook is er informatie over de WJD-reis en Polen.

Theater in de Kerk (zaterdag 16 april)
Theater in de Kerk vindt dit jaar plaats op zaterdag 16 april, in de Mariakerk te Breda (10.00 – 20.00 uur). Deze dag is voor tieners en jongeren van 12-30 jaar. Iedereen is welkom voor de uitvoering om 19.00 uur. Met het verhaal van Jona sluit Theater in de Kerk aan bij het heilig Jaar van de Barmhartigheid. Aanmelden kan via een e-mail naar E theaterindekerk@outlook.com. Zie voor meer informatie ook de Facebook pagina ‘Theater in de Kerk’.

Stille Omgang Jongerenprogramma (zaterdag 12 maart)
Voor jongeren wordt er voorafgaand aan de Stille Omgang in Amsterdam een programma georganiseerd (19.30 – 00.30 uur, zie www.so16.nl). Samen met de bisdommen Den Bosch en Utrecht verzorgt het bisdom Breda een bus. Jongeren vanuit het bisdom Breda kunnen op de bus stappen in Roosendaal om 15.30 uur (Onze Lieve Vrouwekerk), of in Breda om 16.00 uur (treinstation Breda-Prinsenbeek). Verwachte terugkeer is rond 03.15 uur ’s nachts. De reis inclusief toegang tot het jongerenprogramma kost €10. Jongeren kunnen zich opgeven via E perbusnaarso@gmail.com vóór 5 maart.

Impulsavond Hoop Award (dinsdag 19 april)
Impulsactiviteit van Jong Katholiek voor mensen die betrokken zijn bij tiener- en jongerenwerk in de Kerk. De locatie wordt binnenkort bekend gemaakt. Het programma is van 19.00 tot 21.30 uur. De vorige Hoop Award winnaar, Sant’Egidio, presenteert het diaconale werk dat zij doen. Verder komt er een inspirerende spreker uit de Verenigde Staten, die jarenlange ervaring heeft met jongerenwerk in de kerk aldaar, en ook inzicht heeft in de situatie in Nederland. Deze bijeenkomst is een prachtige kans om pastorale beroepskrachten en vrijwilligers te ontmoeten, die elders in het land actief (willen) zijn met het jongerenwerk, en met hen in gesprek te gaan.