Jubileumbedevaart Caritas Banneux bisdom Breda

4 juni 2014

Van vrijdag 23 mei tot en met dinsdag 27 mei organiseerde Caritas Banneux bisdom Breda haar jubileumbedevaart naar Banneux. Ze deed dit voor de zestigste keer en vanwege dit jubileum droeg de bedevaart een speciaal karakter.

“Onze bedevaart is altijd een combinatie van gebed, bezinning en animatie,” vertelt Ton van Egeraat, de diocesane voorzitter van Caritas Banneux. “Overdag vinden de vieringen plaats. In de avond is er ruimte voor ontspanning. Deze mengeling spreekt aan. Dit jaar vertrokken we met 207 gasten en 71 vrijwilligers. Naast de meerdaagse bedevaart kennen we ook de zogenaamde dagbedevaart. Dit jaar ging het om een grote groep van 162 mensen. Zij deden op zondag met het programma mee.”

Pelgrims bij de bron in Banneux. (Foto: R. Mangold)

Bisschop Liesen
“De zondagsviering vormde het hoogtepunt van onze bedevaart,” vervolgt Van Egeraat. “Zonder de anderen tekort te willen doen. Bisschop Liesen was de hoofdcelebrant. We hebben hem feestelijk met alle vrijwilligers ingehaald in een processie met de vlaggen van Zeeland, Noord-Brabant en Banneux. De koren uit Ulicoten en Chaam verzorgde de gezangen. In zijn verkondiging sloot bisschop Liesen aan bij het jaarthema van Banneux: Maria, wat is ze mooi."

Bisschop Liesen was hoofdcelebrant in de viering op zondag 25 mei. (Foto: R. Mangold)

"Na de eucharistieviering onthaalden we de dagpelgrims op Limburgse vlaai. Dit omdat we dicht bij Limburg zitten,” verklaart Ton. “De bisschop is ook gebleven. Hij heeft met ons gegeten en geprobeerd alle pelgrims kort te ontmoeten. Je merkt hoe goed dat onze gasten doet. Tijdens het middagprogramma verzorgde Jacqueline van de Kaa uit Ulicoten een klein concert met Mariagezangen. Na afloop bood zij bisschop Liesen het eerste exemplaar van een CD aan met door haar gezongen Marialiederen."

(Foto: R. Mangold)

Gastpriesters en vrijwilligers
“Zo’n bedevaart is niet mogelijk zonder de inzet van gastpriesters en andere vrijwilligers. Dit jaar werden we gedurende de hele bedevaart begeleid door pastor Burm uit Roosendaal en pater Wim Halters scj. Pastoor Prasing van de H. Bernardusparochie in de gemeente Halderberge was er op vrijdag en zaterdag en onze landelijk voorzitter pastoor Jules Dresmé arriveerde zondagavond. Op maandag kwamen pastoor Hans van Geel uit Steenbergen, vicaris Wiertz en Willemien Franken, pastoraal werkster van de zorginstelling Thebe. Dinsdag ving de terugreis weer aan.”

Gastpriesters begeleiden de bedevaart. (Foto: R. Mangold)

Jubileumjaar
Ton van Egeraat spreekt van een zeer geslaagde bedevaart. “We waren met een zeer grote groep. Dit deed ook de mensen van Banneux zelf goed. Het komende jaar staan er nog meer activiteiten op het programma om het zestigjarig jubileum luister bij te zetten. Van 29 augustus tot en met 2 september vindt er weer een bedevaart naar Banneux plaats. Op 8 november is er in Oudenbosch een dag voor alle vrijwilligers. Pastoor Prasing zal dan de gastheer zijn."

Vrijwilligers maken de bedevaart mogelijk. (Foto’s: R. Mangold)