Katholieke wasploeg in bisdom Breda

20 november 2006

Zondag 19 november is een groep van 25 katholieke jongeren uit het bisdom Breda begonnen aan de voorbereiding voor een reis in 2008 naar de Wereldjongerendagen in Sydney, Australië. Onder het motto “Klaar terwijl U kerkt” werden de auto’s van bisschop Muskens en zijn voorganger bisschop Ernst gewassen.

Klaar terwijl u kerkt
De reis naar Sydney gaat een flinke som geld zal kosten, naar schatting zo’n 2000 euro per jongere. Om dit geld bij elkaar te krijgen staan tal van acties op het programma, waaronder de actie “Klaar terwijl U kerkt”. De jongeren zullen auto’s gaan wassen tijdens kerkdiensten op zondag. Terwijl de eigenaar deelneemt aan de viering, zullen de jongeren zorgen voor een glanzende auto. Uiteraard tegen een kleine vergoeding. De opbrengst is voor de reis. Na het wassen komen de jongeren nog een moment bij elkaar voor een korte viering.

De actie ging van start met het wassen van de auto’s van bisschop Muskens en die van zijn voorganger bisschop Ernst. Beide bisschoppen stelden hun auto graag ter beschikking en doneerden als eerste een bijdrage.
Hoewel de jongeren nog even moeten oefenen in het goed en snel wassen van een auto, waren zowel de jongeren als de bisschoppen tevreden. “Ieder van ons spaart voor de reis, de één kan wat meer opbrengen dan de ander. Het tekort wassen we samen bij elkaar. Het gaat er niet om dat iedereen evenveel moet betalen. Het gaat er om dat we met zijn allen naar Sydney gaan,” vertelt een van de jongeren.

Naast het autowassen was er een middagvullend programma met informatie, discussie en gezamenlijk eten. Bisschop Muskens liep gedurende de middag een aantal keer binnen bij de jongeren. Hij was duidelijk blij met het initiatief. Op zijn vraag of de jongeren wel genoeg Engels spraken om in Australië mee te kunnen doen met de festiviteiten en de vieringen bleef het even stil. Waarop de bisschop met een grote glimlach op zijn gezicht de jongeren in vloeiend Engels een gebed leerde.

De volgende wasactie is op 10 december bij de Michaelkerk in Breda Oost. Daar worden de organisatorische puntjes op de i gezet. Vanaf het voorjaar van 2007 trekken de jongeren in ‘wasploegen’ door het bisdom.

Meer informatie via Marc Bollerman:
mbollerman@bisdombreda.nl