Katholiekleven.nl brengt magazine uit: “vol geloof, hoop en liefde”

14 november 2019

Het videokanaal van de Nederlandse bisschoppen Katholiekleven.nl brengt een magazine “vol geloof, hoor en liefde” uit. In een oplage van 50.000 exemplaren wordt het blad de komende weken verspreid in de Nederlandse parochies. Het magazine is een cadeautje van de Nederlandse bisschoppen aan de gelovigen. Tijdens de vergadering van de bisschoppenconferentie op dinsdag 12 november reikte bisschop Liesen het eerste exemplaar van het blad uit aan parochievrijwilligers.

“Kerkelijke communicatie begint bij een persoonlijke relatie met Christus”
“De bisschoppen zijn Katholiekleven.nl in 2016 gestart als videokanaal om mensen via internet en YouTube te bereiken en zo op een nieuwe manier te communiceren”, vertelt Mgr. Liesen. “Dat is ook de bedoeling van het blad. Dit wil mensen inspireren met aansprekende geloofsverhalen en Katholiekleven.nl verder bekend maken.” In een aanbeveling, achter in het magazine schrijft de bisschop: “Kerkelijke communicatie begint bij een persoonlijke relatie met Christus. Katholiekleven.nl laat op verschillende manieren zien hoe God door en voor mensen aan het werk is.”

De vrijwilligers die het blad van Mgr. Liesen in ontvangst namen zijn gastvrouw in de parochie waar de vergadering van de bisschoppenconferentie plaatsvond. Elke week verwelkomen zij vele gasten in het parochiecentrum en elke maand ontvangen zij de bisschoppen voor hun vergadering. In hen bedankte Mgr. Liesen de vele kerkelijke vrijwilligers die zich met hart en ziel inzetten voor de geloofsgemeenschap: “U doet dit niet als hobby in uw vrije tijd. Het is meer dan vrijwilligheid. En het is ook meer dan het oppakken van taken die als vacature open vallen. U bent een ledemaat van het lichaam van Christus dat we samen met elkaar vormen. Iedereen heeft een roeping. Ik wil u bedanken voor uw inzet. In u willen we als bisschoppen alle gelovigen dit blad graag symbolisch aanbieden.”

Alert te zijn op de kleine details van de liefde
Dit eerste magazine wijst de lezer concrete wegen naar heiligheid. In het blad is een insert opgenomen met inspiratiekaarten van de acht zaligsprekingen die Jezus noemt in zijn Bergrede (Matteüs evangelie). Paus Franciscus noemt de zaligsprekingen de ‘identiteitskaart’ van de christenen. De paus doet dat in zijn tekst over de roeping tot heiligheid in het dagelijks leven (‘Gaudete et exsultate’). Groeien in heiligheid kan door alert te zijn “op de kleine details van de liefde,” zegt de paus. De kaarten brengen dit met kleurrijke illustraties in beeld. In het magazine is er ook aandacht voor verschillende vrouwelijke heiligen die de kerkgeschiedenis kent. Zo maken de lezers kennis met maakt kennis met Scholastica, de zus van Benedictus, Monica, de moeder van Augustinus en Catharina van Zweden, de dochter van de heilige Birgitta van Zweden.

De voormalige communicatieregisseur van het bisdom Breda, Daphne van Roosendaal, is hoofdredacteur van Katholiekleven.nl. Van Roosendaal: “We zijn blij dat we zo’n mooi blad hebben kunnen maken en dat de bisdommen en de Konferentie voor Nederlandse Religieuzen dit zo intensief verder verspreiden in de parochies en bij hun bijeenkomsten. Daar zijn we erg blij mee. We hopen dat het blad veel mensen weet te raken en dat het een goede kennismaking of verdere kennismaking met Katholiekleven.nl is.”

Katholiekleven.nl is een initiatief van de Nederlandse bisschoppen en bestaat sinds 2016. Via films, podcasts en artikelen maken bezoekers kennis met het leven in de rooms-katholieke Kerk. In het magazine staan interviews en artikelen van bekende en minder bekende katholieken in het land. Er komen diaconale projecten aan bod en de lezers maken kennis met ‘gewone mensen’ die in hun dagelijks bestaan proberen te leven vanuit geloof hoop en liefde. Ook de communicatiestijl van paus Franciscus wordt belicht.

(Foto’s: Katholiekleven.nl)