Kerk viert eerste Werelddag van de Armen

21 november 2017

De Rooms-Katholieke Kerk vierde op zondag 19 november 2017 voor de eerste maal de Werelddag voor de Armen. Paus Franciscus initieerde deze dag op het einde van het heilig Jaar van de Barmhartigheid. Het thema van de Werelddag van de Armen luidde: Bemin niet met woorden maar met daden.

Voorafgaand aan deze dag bezocht paus Franciscus op donderdag 16 november 2017 een klein medisch centrum tegenover het Sint Pietersplein in Rome. Dit centrum is opgericht als voorbereiding op de Werelddag voor de Armen. De hele week onderzochten en behandelden artsen armen kosteloos.

De paus ontmoette enkele bezoekers van het centrum en sprak met verpleegsters van het Italiaanse Rode Kruis en enkele vrijwilligers. Voor hen was het een geweldige ervaring. Selena, een jonge vrijwilligster kon haar vreugde niet beschrijven. “Het was een onvergetelijke verrassing voor mij en alle vrijwilligers die hier werken en allemaal jonge Italianen zijn.” Ze had geen woorden om de ontmoeting te beschrijven, waarin paus Franciscus hen bedankte voor het werk, hen zegende en tijd doorbracht met de armen en behoeftigen.

Op zondag 19 november 2017 vierde paus Franciscus de eucharistie met armen, migranten en daklozen. Tussen de 6.000 en 7.000 mensen woonden de eucharistieviering bij. Na de viering lunchte paus Franciscus met 1.500 speciale gasten in de audiëntiezaal van het Vaticaan. De anderen kregen een maaltijd in het Pauselijk Noord-Amerikaans College, seminaries en door katholieken geleide gaarkeukens.

Een Syrische vluchteling las de eerste lezing. Een arm gezin uit Turijn bracht bij de offerande de gaven aan. Naast de eucharistische gaven van brood en wijn droegen ze een grote mand vol met broodjes. De paus zegende deze broodjes die de gasten tijdens de lunch met elkaar deelden. Onder de misdienaars waren daklozen en migranten.

In zijn homilie stond paus Franciscus stil bij de parabel van de talenten. Al te vaak hebben we het idee dat we niets verkeerd hebben gedaan en daarom tevreden mogen zijn. Maar dit is niet genoeg. God is als een Vader die zoekt naar kinderen aan wie Hij zijn eigendommen en plannen kan toevertrouwen. In de ogen van de wereld hebben de armen weinig waarde. Zij zijn echter degenen die voor ons de weg naar de hemel openen, zij zijn ons paspoort naar het paradijs. Het is een evangelische plicht voor hen te zorgen, niet alleen door hun brood te geven maar ook door met hen het brood van Gods Woord te delen, dat allereerst tot hen gericht is.

(Bron: CNA en Crux)

Foto: Ramon Mangold