Kerken rood aangelicht op Red Wednesday

24 november 2020

Op initiatief van Kerk in Nood kleuren op woensdagavond 25 november wereldwijd vele honderden kerken en gebouwen rood om aandacht te vragen voor het recht op vrijheid van godsdienst en de vervolging van christenen. In het Bisdom Breda doen vijf kerken mee.

Vervolging om geloof neemt toe
Kerk in Nood signaleert een wereldwijde toename van geloofsvervolging. Een groeiend aantal kerken haakt aan bij #Redwednesday. Dit jaar doen in Nederland zeker 116 kerken mee, ruim twee maal zo veel als in 2019. Volgens diverse rapporten, van Kerk in Nood zelf en van andere instituten, neemt de vervolging omwille van geloof toe. Peter Broeders, directeur van Kerk in Nood, is bezorgd: “Godsdienstvrijheid is een mensenrecht. Niemand mag worden lastiggevallen, gediscrimineerd worden in werk of huisvesting, of bedreigd worden met het ontnemen van vrijheid of zelfs zijn of haar leven, alleen vanwege diens geloof.”

Bruggen bouwen en vrede tot stand brengen
Met #RedWednesday wil Kerk in Nood mensen bewust maken van de vervolging van gelovigen – vooral minderheden – en oproepen tot tolerantie en respect voor gelovigen en tussen geloofsgroepen. Kerk in Nood presenteert de feiten van christelijke vervolging op een eerlijke en feitelijke manier en doet geen afbreuk aan andere geloofstradities, maar benadrukt juist hoe het bouwen van bruggen en de interreligieuze dialoog een middel is om vrede tussen geloofsgroepen tot stand te brengen.

In het Bisdom Breda worden op woensdagavond 25 november de volgende kerken rood aangelicht:

• Sint-Gertrudiskerk in Bergen op Zoom
  • Sint Antoniuskathedraal in Breda
  • Sint Willibrordusbasiliek in Hulst
  • Sint Jansbasiliek in Oosterhout
  • Basiliek van de H.H. Agatha en Barbara in Oudenbosch

Zie ook de website Redwednesday.nl met de actuele kaart van deelnemende kerken.