Klokgelui en vlaggen bij de keuze van de nieuwe paus

13 maart 2013

Als het conclaaf dat deze dagen plaatsvindt in Rome, een nieuwe paus heeft gekozen zullen parochies in het hele land de klokken luiden. Dit staat in een kort protocol voor parochies.

De luid- en vlaginstructies voor de keuze van een nieuwe paus gelden voor alle parochies in Nederland, uiteraard met inachtneming van de lokale gebruiken, tradities en afspraken met de gemeentelijke overheid.

Met in achtneming daarvan gelden voor alle katholieke parochiekerken in Nederland de volgende luidinstructies:

• Op het moment van bekend worden van de keuze: 5 minuten de feestelijke klokken luiden;
  • Op de dag van de installatie van de nieuwe pontifex: een half uur voor de dienst 15 minuten de feestelijke klokken luiden;
  • Tot de installatie, op de dag van de installatie en daarna kan gewoon geluid worden voor de reguliere diensten.

Download het document met luid- en vlaginstructies, klik hier.