Klooster in de Stad richt blik op oosterse kerken

10 mei 2007

In de meimaand organiseert Klooster in de Stad te Breda verschillende activiteiten rond de spiritualiteit van de oosterse kerken en de liturgie.

Maria-devotie in oost en west

Vrijdag 18 mei 2007 verzorgt mgr. Bär een lezing over de Maria-devotie in de Westerse en de Oosterse Kerk in de Kloosterkerk, Schorsmolenstraat 13 te Breda. De lezing begint om 20.00 u. en is vrij toegankelijk. Mgr. Bär is al 51 jaar benedictijn. Hij behoort tot de abdij van Chevetogne in België. Deze abdij volgt zowel de Latijnse als de Byzantijnse ritus. Hierdoor is mgr. Bär vertrouwd met de Maria-devotie in beide tradities. Hij zal vanuit zijn eigen ervaring spreken over de overeenkomsten en verschillen tussen de Mariaverering in de Oosterse en Westerse Kerk. Er zal Byzantijnse muziek te beluisteren zin en er worden lichtbeelden van iconen getoond.

Bloemschikken en iconen

Op zaterdag 19 mei biedt Klooster in de Stad in samenwerking met het Stadspastoraat Breda een dag over symbolich bloemschikken en iconen aan. De dag vindt plaats in de Antoniuskathedraal te Breda. In de ochtend is er een workshop symbolisch bloemschikken onder leiding van Carmen van Loon. De ochtend duurt van 9.30 u. tot 12.30 u.
In de middag spreekt Geert Hüsstege over iconen. Hij geldt als een bekend iconenschilder. Hij heeft al jarenlang een eigen atelier en wordt ook op internationaal niveau als groot iconenkenner beschouwd.. De lezing begint om 14.00 u. Na de lezing is er gelegenheid iconen uit de collectie van Geert Hüsstege en de bloemstukken te bezichtigen. Deze blijven een hele week hangen. Er bestaat de mogelijkheid iconen te kopen. De Antoniuskathedraal is van dinsdag tot en met zaterdag dagelijks geopend van 12.00 u. tot 16.00 u.

Al deze activiteiten zijn gratis toegankelijk (vrije gift). Voor het bloemschikken is opgave noodzakelijk bij het stadspastoraat