Komende zondag: Lopend Vuurtje in Hoeven

12 juni 2007

Aanstaande zondag 17 juni komen uit diverse parochies uit het hele bisdom ruim 100 vormelingen bij elkaar voor de eerste diocesane navormseldag. Ze ontmoetten elkaar op het terrein van Bovendonk in Hoeven dat voor de gelegenheid is omgedoopt tot ‘Kasteel Vuria’.

De dag, onder de naam ‘Lopend Vuurtje’ is bedoeld als proef. Het bisdom wil graag weten of er draagvlak is onder vormelingen en hun ouders om na het vormsel nog een keer samen te komen. Ondanks dat het aankomende zondag vaderdag is, is er toch een behoorlijke opkomst.

Als de vormelingen aankomen op kasteel Vuria stappen ze midden in een sprookje. Het kasteel is betoverd door een gemene tovenares, waardoor alle bewoners lauw en mat zijn geworden. De vormelingen worden uitgedaagd om met het vuur van de Geest, zoals zij dat tijdens hun vormsel ontvingen, de lauwheid te bestrijden en het kasteel te bevrijden van de betovering. In groepjes zullen de vormelingen rondtrekken. Overal komen zij bewoners tegen, variërend van de minstreel tot de hofdame, de kok en de staljongen, en ga zo maar door. Bij elke ontmoeting staat een kernwoord centraal, dat de vormelingen ook al hoorden in de voorbereiding op hun vormsel. Woorden als vertrouwen, durf, geloof, hoop en liefde.

De dag wordt afgesloten met een eucharistieviering in de kerk van Hoeven, waar de kinderen in processie naar toe gaan. Hopelijk met het brandende vuur van Vuria in hun midden. In de viering zullen bisschop Van den Hende en een aantal van de vormheren die het afgelopen jaar hebben gevormd voorgaan.

Om alvast in de stemming te komen heeft de ‘prinses’ van Vuria, Ecclesia, een aantal brieven geschreven aan de vormelingen. Deze brieven en alle andere informatie vindt u op www.jongbreda.nl. Inmiddels is daar ook haar derde en laatste brief te lezen.

Prinses Ecclesia.