Koninklijke onderscheiding voor J. Staps

29 januari 2007

Zaterdagmiddag 27 januari 2007 nam J. Staps uit Bergen op Zoom afscheid als teamleider en pastoraal werker van de parochie De Bron in de Zuidwesthoek. Deze parochie omvat de geloofsgemeenschappen van Huybergen, Hoogerheide, Woensdrecht, Ossendrecht en Putte.

Het afscheid vond plaats in de kerk van Hoogerheide. Velen waren gekomen om de scheidende teamleider de hand te drukken waaronder de burgemeesters Polman van Bergen op Zoom en Fränzel van de gemeente Woensdrecht. Beide burgemeesters hadden lovende woorden. Burgemeester Fränzel prees de wijze waarop Staps zich ingezet heeft rond de tragische dood van Jesse Dingemans. “Ook ik heb in die periode heel veel steun van u gehad,” aldus Fränzel . Het was aan burgemeester Polman om mee te delen dat Staps benoemd was tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. Polman noemde hem een ware apostel . “Het gaat echter niet om de hoeveelheid werk die u verricht hebt maar om de wijze waarop,” zei hij.

J. Staps is van 1989 tot en met 2001 pastoraal werker geweest in het Ziekenhuis de Lievensberg in Bergen op Zoom. Vanaf 1 april 2001 was hij temleider en pastoraal werker in de parochie De Bron. Op 1 januari ontving hij eervol ontslag wegens emeritaat. Op diocesaan niveau is J. Staps voorzitter van de Diocesane Commissie voor Liturgie