Kunstwerk Barmhartige Samaritaan krijgt plaats in Hulst

22 februari 2017

Bisschop Liesen onthult op zondag 23 april in Hulst een beeld van de barmhartige Samaritaan. Op die dag is er om 15.00 uur een gebedsviering in de H. Willibrordusbasiliek. Het kunstwerk is een aandenken aan het heilig Jaar van de Barmhartigheid.

De keuze van het ontwerp
Pastoor-vicaris Wiel Wiertz is enthousiast. “Het bisdom nam het initiatief tot het maken van een herinnering aan het Heilig Jaar. Het bisdombestuur stelde een commissie in. Deze commissie bestond uit vicaris Verbeek, de kunstenares en pastoraal werkster Lia van de Laar en emeritus-vicaris-generaal Vincent Schoenmakers. De commissie koos uit twee ontwerpen het definitieve beeld. Het beeld stelt de ontferming voor. De barmhartige Samaritaan knielt voor een gewonde man.

Her beeld komt in de tuin van de basiliek
“Het beeld krijgt een plaats in de tuin van de basiliek,” vervolgt pastoor-vicaris Wiertz. “Het kunstwerk zal vanaf de Markt te zien zijn. De gemeente zal een deel van de Markt opnieuw inrichten. Ze neemt in haar plannen ook de tuin van de basiliek mee. Het beeld krijgt zo een prominente plaats. Het plastiek zal op een verhoging staan. De mensen zullen het van alle kanten kunnen bewonderen,” aldus pastoor-vicaris Wiertz.

Waarom in Hulst?
De parochiekern van Hulst besteedde veel aandacht aan het Heilig Jaar. Pastoor-vicaris Wiertz somt verschillende activiteiten op zoals de tentoonstelling rond de werken van barmhartigheid in de koorkerk van de basiliek, de verschillende gebedsmomenten en de ‘barmhartigheidskoek’.

“Verschillende groepen uit het bisdom bezochten tijdens het Heilig Jaar de basiliek van Hulst. Ze kregen allemaal een rondleiding.” Vicaris Wiertz  prijst de vrijwilligers uit zijn parochie onder wie Cecile van Tiggelen, de huidige vice-voorzitter van de parochie Maria Sterre der Zee in Oost-Zeeuws-Vlaanderen. “Wij voelen ons zeer vereerd door deze uitverkiezing,” zegt vicaris Wiertz.

Waarom op 23 april?
Op zondag 23 april viert de Kerk de zondag van de goddelijke Barmhartigheid. De heilige paus Johannes Paulus II riep de tweede zondag van Pasen uit tot de zondag van de goddelijke barmhartigheid tijdens het Jubeljaar 2000. De paus gaf hiermee gehoor aan de oproep van de Poolse zieneres, de zalige Faustina Kowalska (1905-1938). In 2005 stierf de heilige paus Johannes Paulus II op de vooravond van deze zondag.