Laatste voorbereidingen voor Lopend Vuurtje 2015

16 september 2015

Op zaterdag 3 oktober 2015 organiseert het bisdom Breda in Bergen op Zoom zijn jaarlijkse vormelingendag. De laatste voorbereidingen zijn in volle gang. Aan de dag, die in het teken staat van de kracht van de heilige Geest, werken mensen uit verschillende parochies mee.

Ontmoeting
Lopend Vuurtje is een dag van ontmoeting. Alle vormelingen zijn uitgenodigd voor een ontmoeting met elkaar, de bisschop en andere vormelingen.

Fredi Timmermans, pastoraal werkster in de Lievevrouweparochie te Bergen op Zoom en lid van de werkgroep die deze dag voorbereidt. “Het is goed dat vormelingen elkaar zien en ervaren dat zij niet de enigen zijn. In sommige parochies komen ze in kleine groepen bij elkaar . Op deze dag merken ze dat ze niet alleen staan.”

Voorbereiding en coördinatie
Buiten Fredi bestaat de werkgroep uit bisschoppelijk vicaris Wiel Wiertz, pastoor Lars Peetam en de pastoraal werkers Han Geppaard en Ineke Leemput. De groep wordt ondersteund door Edith Hertogh. Myriam de Jong-Smits coördineert de workshops. “Nina Mertens, de pasbenoemde jongerenwerkster van het bisdom, zal het programma presenteren,” vertelt Fredi.

Ontmoeting met de bisschop tijdens Lopend Vuurtje vorig jaar. (Foto: J. Wouters)

Vernieuwingen
“Dit jaar kent het programma enige vernieuwingen,” vervolgt ze. “Zo hebben we een nieuwe poster gemaakt. De dag opent met een eucharistieviering in de Onze Lieve Vrouw van Lourdeskerk om 10.00 uur. Bisschop Liesen zal hier de hoofdcelebrant zijn. Nieuw is dit jaar dat de vormelingen groepsgewijs met een vlag in processie de kerk binnen zullen komen. Zo maken we zichtbaar dat de vormelingen uit het hele bisdom komen.”

Workshops
Na de eucharistieviering krijgt het programma een vervolg in het nabijgelegen Juvenaat. Er zijn afzonderlijke workshops voor de vormelingen en de ouders of begeleiders. “De workshops voor de vormelingen staan in het teken van de kracht van de heilige Geest,” zegt Fredi Timmermans. Ze somt enkele werkwinkels op. “Eén gaat er over zalving, één over de heilige Geest in de Bijbel en er is een kennismaking voorzien met Rock Solid, een mogelijk vervolgprogramma voor vormelingen. Voor de ouders en begeleiders zijn er workshops over geloven thuis, en kind en Kerk. Er is ook een nieuwe werkwinkel die zal gaan over de relatie tussen gezin en kerkelijke gemeenschap. Hierin vragen we ons af wat we zelf voor de Kerk kunnen betekenen en wat de Kerk voor ons betekent.”

‘Speed-date’ met bisschop Liesen
“Een hoogtepunt vormt de ontmoeting tussen de vormelingen en de bisschop,” zegt Fredi. “De bisschop laat zich in een speed-date bevragen door vormelingen. Zij kunnen vragen wat hen op het hart ligt. Op het einde van de dag trekken ze in processie naar de Gertrudiskapel aan de Schelde onder leiding van de heilige Gertrudis van Nijvel. Daar ontvangen de vormelingen persoonlijk een zegen van de bisschop en de andere vormheren.”

Vormelingen kunnen zich nog aanmelden voor de dag via de vormselwerkgroep in de parochie of E jong@bisdombreda.nl

• Bekijk de promofilm voor Lopend Vuurtje!
    Tijdens Lopend Vuurtje op 4 oktober 2014 werden filmopnames gemaakt. De werkgroep Lopend Vuurtje wilde graag een promofilm om nog meer jongeren en begeleiders enthousiast te maken voor de jaarlijkse dag voor alle vormelingen in het bisdom van Breda.

Werkwinkel voor de vormelingen tijdens Lopend Vuurtje op 4 oktober 2014. (Foto: J. Wouters)