Laatste zondag van het kerkelijk jaar en Heilig Jaar van de Barmhartigheid

18 november 2016

Met het hoogfeest van Christus Koning van het Heelal sluit de Kerk het kerkelijk jaar af. Dit jaar is het ook het einde van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid, dat werd uitgeroepen door paus Franciscus. “Bij een koning denken we aan pracht en aan praal, aan rijkdom, aan macht, een troon en een koninklijke hofhouding,” vertelt rector Norbert Schnell deze week op katholiekleven.nl in De Boodschap. “Maar met de lezingen van vandaag leidt de Kerk ons niet naar een paleis, maar naar Golgotha, de plaats van de kruisiging van Jezus.”

Waarom redt Jezus zichzelf niet?
“We horen hoe omstanders staan te kijken en hoe ze Jezus bespotten. Ze roepen: ‘Anderen heeft Hij gered, laat Hij zichzelf nu redden als Hij de Messias is, de Zoon van God, de Uitverkorene.’ En ze hebben een bordje bovenaan gespijkerd met daarop de tekst: Dit is de Koning van de Joden. Maar Jezus laat zich niet uitdagen.”

Waarom redt Jezus zichzelf niet?

Bekijk de video op katholiekleven.nl of hieronder.