‘Leerling van Jezus zoals Petrus’ door bisschop Liesen

26 maart 2021

Van donderdag 11 maart tot en met zaterdag 13 maart 2021 organiseerden de gezamenlijke nieuwe bewegingen een pastoraal congres over missionaire parochiegemeenschappen. Oorspronkelijk zou het jaarlijkse congres plaatsvinden op de abdij Mariënkroon te Nieuwkuijk maar vanwege de coronapandemie werd het een online bijeenkomst.

Onder de sprekers bevonden zich mgr. J. van Burgsteden sss, emeritus-hulpbisschop van het bisdom Haarlem-Amsterdam, Frank Jansons, katholiek medewerker van Alpha Nederland, Arnoud Drop, directeur van Alpha Nederland en Kees Slijkerman van de Katholieke Charismatische Vernieuwing. Bisschop Liesen verzorgde op zaterdag 13 maart een bijbelse meditatie over de missionaire parochie.

Bisschop Liesen constateerde dat de missionaire parochie niet vanzelf komt. “Vernieuwing in de parochie is verandering, maar als ik als leerling van Jezus niet zelf verander, dan verandert de parochie ook niet,” aldus de bisschop. Leerling zijn is niet gemakkelijk, ook niet in de parochie, zeker als je nieuwe wegen gaat. De bisschop ging met name in op de geloofsweg van de apostel Petrus, een van de leerlingen van de Heer. Petrus ontdekte dat het pad van leerling-zijn niet door hem zelf werd uitgedacht maar door Jezus Christus te midden van de andere leerlingen. Christus vormde Petrus om, in de ontmoeting met Hem. Dat geldt ook voor ons. De verandering begint bij onszelf. Het gaat erom in de parochie zodanig leerling van Jezus te zijn, dat het toekeren van Jezus naar ons toe bepalend is voor ons persoonlijk en voor onze houding naar anderen. Daarvoor is het nodig dat ook wij ons laten snoeien. Jezus trekt zijn leerlingen altijd naar zich toe en leidt ze binnen in zijn levensgemeenschap met de Vader en de Geest.