Lezing bisschop Liesen over ‘Leerling zijn van de Heer’

7 januari 2022

In opmaat naar de conferentie van de Missionaire parochie houdt het Sint Franciscuscentrum op vrijdagmiddag 11 februari in de H. Antoniuskathedraal van Breda een bijeenkomst met bisschop Liesen. De bisschop zal ingaan op het thema ‘Leerling zijn van de Heer’. De conferentie zelf vindt plaats op donderdag 24 en vrijdag 25 maart 2022.

“Een onmiskenbaar kenmerk van de leerling van Jezus is vreugdevolle dankbaarheid en het verlangen om anderen in die vreugde te laten delen,” schrijft bisschop Liesen in zijn visietekst ‘God zal erin voorzien. Een visie voor het bisdom Breda in de komende jaren’. Leerlingen van Christus zijn saamhorig en kunnen samenwerken in die mate dat zij bij de ene Heer blijven als ranken aan de wijnstok (Joh. 15,1), aldus bisschop Liesen. Ieder is op grond van zijn of haar doopsel medeverantwoordelijk voor de opbouw van de Kerk.

Deze medeverantwoordelijkheid staat ook centraal in het synodaal proces dat paus Franciscus gestart is in voorbereiding op de bisschoppensynode van 2023 over de synodale Kerk. Samen luisteren we naar de stem van de Geest en onderzoeken wat Hij ons zegt over onze taken in Kerk en wereld. Bisschop Liesen verbindt in zijn lezing het leerling-zijn van Christus met de belangrijkste thema’s van het synodaal proces: Gemeenschap, deelname en zending. Zo geeft hij ons een opmaat naar de conferentie “de Missionaire Parochie – Als God renoveert.”

De bijeenkomst vindt plaats met inachtneming van de dan geldende coronamaatregelen.