Lezing Leo Fijen over Barmhartigheid (Jaar van de Barmhartigheid)

23 februari 2016

De bekende televisiejournalist Leo Fijen verzorgde op maandag 15 februari een lezing in het kader van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Ze vond plaats in de H. Catharinakerk te Hengstdijk en werd georganiseerd door de parochie van Maria Sterre der Zee in Oost-Zeeuws-Vlaanderen.

De belangstelling was goed. Ongeveer 100 mensen bezochten de bijeenkomst. De avond bestond uit twee delen. In het eerste deel nam Fijen de aanwezigen mee op de weg van de barmhartigheid. Na de pauze betrok hij de aanwezigen bij het thema door praktijkervaringen te delen.

Leo Fijen wijst erop dat barmhartigheid het verschil maakt tussen “kijken”, dat passief waarnemen inhoudt en “zien”, dat bewogen worden en in beweging komen impliceert. In het evangelie staat dat Jezus “zag” en niet dat Hij “keek”. Hij werd tot in zijn ingewanden geraakt. Barmhartigheid (misericordia in het Latijn) verwijst naar ‘baarmoeder’ en dus naar de schoot die geborgenheid biedt.

Fijen kent een oudere dame die de afspraak heeft met God, dat ze eerst nood lenigt alvorens ze naar de kerk gaat. Voor haar betekent dit: “God verlaten om God te ontmoeten.” Daarnaast heeft ze in haar parochie een voedsel- en kledingbank en een fietsenproject opgezet.

Aangezien de problemen vaak groot zijn en we ons zelf maar klein voelen is het van belang in ons hart een huisje te bouwen en de ruimten daarin binnen te treden. Ons terugtrekken uit het eindige om in het oneindige binnen te treden, noemt Leo dit. “Maak het dagelijks stil in jezelf,” adviseerde hij de aanwezigen. “Ondanks mijn drukke en verantwoordelijke baan maak ik dagelijks van 6 tot 7 uur tijd vrij voor een stiltemoment.”

De volgende lezing in deze reeks vindt plaats op 16 maart. Dan verzorgt vicaris Verbeek een inleiding over de ontmoeting tussen Franciscus en de melaatse.