Lievevrouweparochie brengt kerstfilm uit: “Omdat er voor hen geen plaats was”

10 december 2020

Na het succes van hun film met Pinksteren eerder dit jaar, heeft de Lievevrouweparochie van Bergen op Zoom opnieuw een film opgenomen. Op 19 december 2020 gaat de kerstfilm “Omdat er voor hen geen plaats was” in première via de website van de parochie.

De titel “Omdat er voor hen geen plaats was” roept herkenning op in deze tijd, vertelt pastoraal werkster Fredi Hagedoorn. “Vanwege corona is het aantal mensen dat we in onze kerken mogen ontvangen beperkt.” Maar de titel verwijst ook naar het kerstverhaal: “ook voor Maria en Jozef was er geen plek in de herberg.”

Uitzending op eerste kerstdag
De film is een samenwerking met ZuidWest TV en wordt op eerste kerstdag uitgezonden via de lokale televisie. “Het verhaal bevat beelden uit Bergen op Zoom,” licht Fredi toe. “Maar we blijven dicht bij het traditionele kerstverhaal. De film is dus ook geschikt voor parochies en scholen buiten Bergen op Zoom.” Bij de film zit ook een verwerkingsopdracht voor kinderen om het thema verder te verdiepen. Eerdere jaren kwamen basisschoolkinderen naar de kerk voor de kerstviering, nu komt de kerk naar de kinderen via een film.

“Het pastoraat brengt je nu op plekken waar je anders nooit komt.”

Fredi vertelt er enthousiast over: “Het is mooi hoe alle acteurs en ingrediënten voor de film samenkwamen. Zo kwamen we via een oproepje op Facebook uit bij een baby van drie maanden die voor het kindje Jezus kon spelen en werd er via via een echte ezel geregeld. De kostuums werden verzorgd door de Maria Ommegang. Dat levert trouwens leuke taferelen op als je op de Markt in Bergen op Zoom gaat filmen. “Je bent te vroeg!” wordt er gekscherend naar Maria geroepen. Maar allemaal in een goede sfeer, ook met de hotels die hartelijk meewerkten om ons ‘af te wijzen’. Het pastoraat brengt je nu op plekken waar je anders nooit komt.”

Maria en Jozef op het marktplein van Bergen op Zoom – Screenshot uit een fragment dat te zien is op het YouTubekanaal van de parochie.