Loop ook mee met de pelgrimstocht naar de chrismamis

10 april 2019

Op woensdag 17 april celebreert bisschop Liesen in de H. Willibrorduskerk te Teteringen de chrismamis. Het is een van de hoogtepunten van het kerkelijk jaar en een echt diocesane viering. Ook dit jaar pelgrimeert een groep gelovigen naar deze chrismamis.

“Vroeger waren er zelfs twee pelgrimages,” vertelt diaken Rob van Uden. “Toen ging er ook een groep uit Zeeland. Daar is het idee ook ontstaan. Nu zijn beide initiatieven samen gesmolten. We beginnen om 12.00 met een korte viering in Rijen met een pelgrimszegen en vertrekken om 12.15 uur. Onderweg doen we verschillende haltes aan, zoals de heilige Laurentiuskerk in Dongen en de gemeenschap van Chemin Neuf in Oosterhout. Daar hebben we ook een kort gebedsmoment. Vanuit Oosterhout gaan we rechtstreeks naar Teteringen waar we ontvangen worden met brood en soep. We hopen daar om 18.00 uur te zijn.”

“Het is een meditatieve tocht,” aldus diaken Van Uden. “Tijdens de wandeling bidden we en lopen ook een deel in stilte. Er is ruimte voor meditatie. We kijken vooruit naar de dingen die komen gaan. De chrismamis is echt ons doel. Tijdens de chrismamis er korte aandacht voor onze groep en worden we welkom geheten. Meestal gaan er een kleine twintig tot vijfentwintig mensen mee.”

“Gezien de catering moet je je wel aanmelden,” zegt Rob. “Om de tocht te volbrengen moet je ook redelijk fit zijn.”

Deelnemers kunnen zich nog aanmelden bij: info@parochieheiligegeest.nl

(Foto: A. Zolyak via Flickr.com)