Lopend Vuurtje: de kracht van de heilige Geest (Week van de sacramenten) – foto’s

1 oktober 2011

Op zaterdag 1 oktober 2011 vond in Bergen op Zoom de vormelingendag Lopend Vuurtje plaats met als thema ‘De kracht van de heilige Geest’. Lopend Vuurtje wordt jaarlijks georganiseerd voor vormelingen uit alle parochies. De dag begon met een eucharistieviering in de Lourdeskerk met bisschop Van den Hende als hoofdcelebrant. De drie dekens, die ook vormheer zijn, concelebreerden.

(Alle foto’s: J. Wouters/bisdom van Breda)

Daarna kwam het thema ‘de kracht van de heilige Geest’ aan bod met een knallende opening en een getuigenis van de ‘blauwe zusters‘ die de jongeren vertelden over hun roeping en leven.

De dekens en de bisschop verzorgen de knallende opening!

Er waren twee rondes met leuke werkwinkels voorzien, touwtrekken om de krachten te meten, samen eten, en een afsluitende tocht naar de Gertrudiskapel in Bergen op Zoom.

De heilige Gertrudis (uit de Maria Ommegang van Bergen op Zoom) ging voorop in die stoet. In de kapel werden de vormelingen persoonlijk gezegend door de bisschop.

Een groepsfoto en een knallend einde besloten de dag!

Met Lopend Vuurtje naar de Katholieke Jongerendag!
Aan het eind van de dag werden alle deelnemers uitgenodigd voor de volgende jongerenactiviteit: de landelijke katholieke jongerendag (kjd), op 6 november in ’s-Hertogenbosch. De jongeren kunnen via een mail naar lopendvuurtje@bisdombreda.nl nu met Lopend Vuurtje naar de kjd!

Lopend Vuurtje
Lopend Vuurtje is een actieve en inhoudelijke dag voor alle vormelingen in het bisdom van Breda. Lopend Vuurtje brengt de jongeren als groep bij elkaar en met elkaar in contact. De dag vindt jaarlijks plaats op de eerste zaterdag in oktober.
Meer weten over Lopend Vuurtje? Mail naar E lopendvuurtje@bisdombreda.nl of bel T 076 5223444!

Een video van de preek van bisschop Van den Hende tijdens de eucharistieviering zal op het Youtube-kanaal van het bisdom worden geplaatst: www.youtube.nl/user/bisdombreda. Klik hier om rechtstreeks naar de video te gaan.

Lopend Vuurtje: nieuwe opzet 2011-2013
De vormelingendag werd dit jaar in een nieuwe jas gestoken om de vormelingen nog meer en actiever te betrekken. Er is nu ook een programma voor ouders en begeleiders. Zij gingen in gesprek met de bisschop, met de blauwe zusters en met elkaar om uit te wisselen over de kracht van de heilige Geest en de voorbereiding van de jongeren op het vormsel.

• Lees het vormelingenboekje bij Lopend Vuurtje ‘De kracht van de heilige Geest’ dat speciaal voor de vormelingen werd gemaakt, klik hier
  • Lees het bisdommagazine 2011-2 over de heilige Geest, klik hier
  • Voor het geloofsboekje over het vormsel, klik hier

Week van de sacramenten
Lopend Vuurtje vond plaats als onderdeel van de Week van de sacramenten. Van 26 september tot 2 oktober 2011 vindt deze ‘Week van de sacramenten’ plaats. Met een serie kleinschalige activiteiten vraagt het bisdom aandacht voor de betekenis van de sacramenten. Het bisdom organiseert deze week -met op elke dag een activiteit- om het gelovig verstaan van de sacramenten te verdiepen, en omdat vele mensen juist rond de sacramenten in contact komen met de Kerk en het evangelie. Parochies sluiten met eigen activiteiten aan.
Voor meer informatie, klik hier